Båtbrann starter i det elektriske (VIDEO)

Pressemelding   •   jul 01, 2013 07:45 CEST

Billige og dårlige hovedstrømbrytere er ofte årsak til båtbranner. Sjekk det elektriske anlegget før båtsesongen starter for alvor, råder If Skadeforsikring. Her kan du se hvor dramatisk en båtbrann utvikler seg.

– Mange båtbranner starter på grunn av lekkasjer av drivstoff og gass. Men stadig flere skyldes kortslutning, feildimensjonerte kabler og dårlig vedlikehold av det elektriske anlegget, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Denne saken er sendt ut av vårt nyhetsbyrå Newswire i dag. Her kan du fritt laste ned video og bilder av den dramatiske brannen. Her kan du se video av båtbrannen på YouTube.

Hovedstrømbryteren er ofte synderen.

– Båteiere installerer stadig flere strømkrevende apparater om bord, og da er det viktig at hovedstrømbryteren er av god kvalitet. Billige hovedstrømbrytere bør man unngå, sier Kjell Røhr, daglig leder i Høiden Bil- og båtelektro i Moss.

Dersom bryteren ikke er laget for å takle det den skal utsettes for, kan den smelte og ta fyr.

– Det hender at kunder kommer til oss og vil ha den billigste hovedstrømbryteren, men da forklarer vi at det er en farlig måte å spare noen få kroner på, sier Røhr.

Tynne ledninger

Mange liker å være hobbyelektriker i egen båt. Men hvis du ikke vet hva du driver med, kan det gå galt.

– Ledninger som er for tynne i forhold til strømforbruket, utgjør en stor brannfare. Kabler som ligger i store klaser i batterirommet vil ligge og gnisse til de blir avisolert. Det kan ende med kortslutning og brann, forteller Kjell Arne Amundsen, teknisk båtinspektør i If Skadeforsikring.

Disse feilene ser han ofte på eldre båter der eierne har gjort det elektriske arbeidet selv.

– Er du i minste tvil om båten din er i god nok stand, bør du la fagfolk se over det elektriske anlegget før båtsesongen starter, råder Amundsen.

Raskt overtent

Båtbranner utvikler seg svært raskt. I løpet av få minutter kan båten være overtent. Derfor er det viktig å ha riktig utstyr om bord og å vite hva man skal gjøre når katastrofen inntreffer.

– Hvis det er tid, kan man prøve å slukke brannen. Men når man ser hvilke enorme krefter som er i sving, er det i realiteten bare to ting å gjøre, å varsle nødetatene og hoppe i sjøen. Det er ekstremt viktig at alle om bord bruker flyteplagg hele tiden, sier Jon Berge.

I 2010 var det 281 branner i fritidsbåter i Norge. I 2011 var tallet 263, mens det i 2012 var 265 branner. På disse tre årene måtte forsikringsselskapene ut med 135,7 millioner kroner i utbetalinger for branner i fritidsbåter, ifølge statistikk fra Finans Norge.

Slik unngår du båtbrann:

• Elektriske anlegg og gassutstyr bør installeres, repareres og kontrolleres av fagfolk
  • Monter røykvarslere
  • Pulverapparat må oppbevares lett tilgjengelig i båten
  • Søl ikke med bensin eller diesel
  • Ildsfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring
  • Vær oppmerksom på lekkasjer
  • Stopp motoren når du skal fylle bensin eller olje
  • Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet

Slik håndterer du en båtbrann:

• Prøv å slukke dersom du har tid
  • Varsle nødetatene på telefon 113 eller kanal 16 på VHF-radio
  • Evakuer båten. Alle om bord skal ha redningsvest

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.