- Dette kan spare deg for tusenlapper i bilforsikring

Pressemelding   •   jan 05, 2017 07:50 CET

Sjekk forsikringspapirene dine og se om du har for lang kjørelengde

Én av fem forsikringskunder kjører mindre enn det de betaler for. Sjekk kjørelengden din og få billigere forsikring.

En av Norges største aktører på bilforsikring, If, har analysert sine kundedata og kommet frem til at rundt 20 prosent av kundene kunne justert kjørelengden de har oppgitt til et lavere nivå.

For en helt gjennomsnittlig forsikringskunde med en fire år gammel VW Golf utgjør dette en årlig redusert premie på mellom 800 og 1100 kroner, eller 10-12 prosent lavere totalpremie.

- Dette viser at det er smart å gå gjennom forsikringene sine. Da kan du både avdekke eventuelle mangler, men også spare penger på dekning du ikke har behov for, sier informasjonsdirektør i If, Jon Berge.

Dyrere bil gir enda høyere besparelse

I vårt eksempel har vi brukt en 50 år gammel sjåfør, bosatt i en norsk by med full bonus. Har du dyrere bil eller lavere bonus vil besparelsen på å redusere den årlige kjørelengden bli enda høyere. Besparelsen er nemlig en prosentvis andel av totalpremien du har.

For mange kan en sjekk av kilometerstanden derfor spare dem for flere tusenlapper årlig på bilforsikringen.

Din avtalte årlige kjørelengde står oppgitt i forsikringsbeviset. Der finner du også informasjon om hvor mange kilometer du maksimalt kan kjøre innen en gitt dato.

- Når du kan redusere forsikringspremien din med 10-12 prosent burde det være grunn god nok for å notere denne kjørelengden på en gul lapp eller på mobiltelefonen din. Kjører du mindre så melder du fra og kan bruke pengene på noe annet. Dette kan du melde inn til oss når som helst i løpet av året, sier Ifs informasjonsdirektør.

Lengre kjørelengde betyr dyrere forsikring fordi risikoen for en bilskade øker jo lengre du kjører. Sjansene for at du havner i en ulykke eller får en skade på bilen øker rett og slett med hvor mye den er i bruk.

Noen kjører for langt

If regner 12 000 kilometer i året som et greit valg for en familiebil som er «normalt» mye i bruk, både til daglig småkjøring og en og annen langtur.

Mange av de mindre bilene, som ofte brukes som en bil nummer to eller en bil til småkjøring, går derimot ofte mye kortere, ned mot 8000 kilometer årlig.

- Vi ser at behovet for å endre kjørelengden på forsikringen ofte oppstår i forbindelse med flytting, ved kjøp av en bil nummer to eller andre faktorer som påvirker dine kjørevaner og bruk av bilen vesentlig, sier Ifs informasjonsdirektør

Beregninger fra If viser også at rundt 20 000 norske bilister kjører lengre enn hva de er forsikret for.

- Da må du gi beskjed til forsikringsselskapet ditt om at kjørelengden er overskredet. Det betyr vanligvis ikke annet enn at premien din blir noe større neste gang du får den, sier Berge.