Dette redder vi fra flammene

Pressemelding   •   sep 19, 2014 08:00 CEST

Ikke tid til å lete etter ting hvis det begynner å brenne

Yngre vil helst ha med seg nettbrett og smarttelefon ut av et brennende hus. Folk over 60 tar med fotoalbumet.

Seks av ti, 63 prosent av oss, har tenkt på hva vi vil ta med oss ut hvis huset skulle begynne å brenne, ifølge en spørreundersøkelse TNS Gallup har gjort i forbindelse med Brannvernuka 2014.

– Liv og helse må komme først, ikke mobiler og nøkler. De kan enkelt erstattes. Har det først tatt fyr i huset, går det bare to til fem minutter før alt er i flammer. Møbler og tekstiler antennes raskt, og brenner med en voldsom kraft. Du har rett og slett ikke tid til å lete etter ting hvis det har begynt å brenne, sier konserndirektør Morten Thorsrud i If Skadeforsikring.

Lommebok, nøkler eller bankkort er høyt prioritert i alle aldersgrupper. Viktigheten av å få med seg fotoalbum øker med årene. Hos nordmenn over 60 år ville 39 prosent tatt med seg fotoalbum, mot bare 14 prosent blant de under 30 år.

Det er en overvekt av kvinner som ville tatt med fotoalbum på vei ut, 31 prosent mot 21 prosent blant menn. 25 prosent av menn ville tatt med bilnøkkelen, mot 14 prosent av kvinnene, viser undersøkelsen.

Blant nordmenn under 30 år ligger smarttelefonen klart på topp. Nettbrett og PC kommer også høyt på lista.

Usynlig fare

De fleste som omkommer i brann, dør av de farlige gassene som utvikler seg. Kullosen fra ulmebranner er usynlig og nesten luktfri, og virker sløvende.

– Materielle verdier kan erstattes, men ikke helsen din hvis du får i deg for mye av de giftige gassene som oppstår i brann, sier Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

Hjemmene i dag er fulle av materialer som avgir gasser hvis de begynner å brenne, særlig plast.

– Du aner egentlig ikke hva sofaen din inneholder. Rykende skumplast kan se ganske harmløst ut, men er livsfarlig, sier Kalheim.

Både If og Brannvernforeningen anbefaler optiske røykvarslere fordi de oppdager ulmebranner tidligere enn ioniske røykvarslere.

Møtepunkt

Hos If Sikkerhetssenter på Hobøl terpes følgende budskap inn hos kursdeltakerne:

– Når du våkner av brannalarmen, må du vurdere om dette er noe du kan håndtere med brannslokkingsapparat. Er du det minste i tvil om at du klarer å slokke brannen, så kom deg raskest mulig ut i trygghet, sier Morten Kolverud, leder ved sikkerhetssenteret til If.

En de viktigste forberedelsene en familie kan gjøre, er å avtale felles møteplass utendørs i tilfelle brann. Det finnes eksempler der foreldre har løpt inn i flammene etter barn som allerede hadde kommet seg ut.

– Sørg for at boligen er rikelig utstyrt med seriekoblede, optiske røykvarslere, slik at alle våkner og kan komme seg ut til avtalt møteplass, sier Morten Kolverud.

5 på topp: Dette vil vi ta med oss hvis det brenner

Under 30 år:

Smarttelefon: 44 %

Lommebok, nøkler eller bankkort: 37 %

Nettbrett/PC: 29 %

Fotoalbum: 16 %

Bilnøkkel: 13 %

(26 prosent har ikke tenkt på noe de vil ta med seg)

30-44 år:

Lommebok, nøkler eller bankkort: 29 %

Smarttelefon: 21 %

Fotoalbum: 20 %

Nettbrett/PC: 15 %

Bilnøkkel: 12 %

(40 prosent har ikke tenkt på noe de vil ta med seg)

45-59 år:

Lommebok, nøkler eller bankkort: 31 %

Fotoalbum: 29 %

Smarttelefon: 22 %

Bilnøkkel: 20 %

Nettbrett/PC: 17 %

(35 prosent har ikke tenkt på noe de vil ta med seg)

Over 60 år:

Lommebok, nøkler eller bankkort: 53 %

Fotoalbum: 39 %

Bilnøkkel: 33 %

Nettbrett/PC: 25 %

Smarttelefon: 24 %

(24 prosent har ikke tenkt på noe de vil ta med seg)

(Kilde: TNS Gallup)

Brannvernuka 2014:

Foregår denne uka (uke 38). De aller fleste brannvesen har åpen dag lørdag 20. september. I dagene før besøker mange brannvesen skoler, barnehager, kjøpesentre etc.

Her kan du følge med på aktivitetene: https://www.facebook.com/nasjonalbrannovelse

Kontaktperson:

Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, tlf. 928 93 719

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for If Skadeforsikring.