Dropper leiebil, velger sykkel

Pressemelding   •   sep 01, 2014 08:02 CEST

Ottar Jensen (t.v.) i forsikringsselskapet If og Nils William Bakken i sportskjeden XXL hadde aldri drømt om at så mange ville velge sykkel i stedet for leiebil. (Foto: If)

Uheldige bilister velger å trå på sykkelpedaler mens bilen er til reparasjon, melder forsikringsselskap. Skadesjefen er overrasket.

Som et eksperiment gir forsikringsselskapet If uheldige kunder tilbud om ny sykkel i stedet for leiebil mens bilen er på verksted. Forbausende mange velger sykkel. Etter to uker med med prøveordningen har nesten 200 kunder valgt sykkel til odel og eie for å få hverdagskabalen til å gå opp.

Uventet stor pågang

– At så mange går for sykkel har tatt oss litt på sengen, men det skal vi takle, sier Ottar Jensen, skadesjef for bil i If.

– Mange familier har to eller flere biler, og har derfor ikke behov for leiebil. For disse kan en sykkel være et godt alternativ mens bilen er til reparasjon. If ønsker å bidra til bedre folkehelse og fysisk aktivitet, og vi synes det er spennende at mange velger dette miljøvennlige alternativet, sier Jensen.

Skadesjefen tror sykkel passer enkelte, men ikke alle. Hvis sykkel ikke er noe alternativ, er det mulig å velge leiebil eller kontantutbetaling som tidligere, understreker han.

– Noen er jo selvsagt avhengig av bilen, og kan derfor ikke benytte seg av tilbudet, men også disse kundene synes det er et veldig godt tiltak, sier han.

74-åring på pedaler

Eksperimentet varer til og med uke 44, så vil forsikringsselskapet gå gjennom erfaringene for å se om syklene blir del av en mer varig ordning.

Syklene leveres i et samarbeid med sportskjeden XXL.

Anne Lise Martens Meyer (74) fra Vestby valgte sykkel:

– Jeg behøver strengt tatt ikke bilen de dagene den står på verksted, og løser heller transporten på andre måter. Jeg kommer til å bruke sykkelen fram og tilbake til butikken, som ligger ti minutter unna på pedaler, sier hun.

– Jeg trengte ny sykkel, og vil bruke den til å holde meg i form. Min gamle er minst 10-15 år og i dårlig forfatning, sier hun.

-- Privat til redaksjon: Bilde i høy oppløsning nederst. --

Pressekontakter i If:

• Skadesjef Ottar Jensen - telefon 92 81 57 55
  • Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz - telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no