Emilie (11) bremser bilene med stemmen

Pressemelding   •   aug 18, 2015 08:07 CEST

Stemmen i den nye GPS-en Slow Down tilhører 11-åringen Emilie fra Akershus. Hun håper hennes stemme, som representant for alle landets skolebarn, skal få bilistene til å senke farten. (Foto: If)

Neste gang du kommer nær en skole, vil stemmen til Emilie (11) slå inn på GPS-en din for å minne deg på å holde fartsgrensen.

Tenk deg at du kjører bil: «Fortsett rett fram i 100 meter,» sier GPS-en din, før det noen sekunder senere er en barnestemme som bryter inn: «Og ta andre avkjøring i rundkjøringen.»

GPS-en gir deg den uventede vekkeren fordi du befinner deg nærmere enn 200 meter fra en grunnskole - og det kan være barn i nærheten som trenger at du følger ekstra godt med.

«Slow Down GPS» er utviklet av forsikringsselskapet If, og er en gratis GPS-app som kan lastes ned til alle smarttelefoner. Men i tillegg til å guide deg rundt i Norge som andre GPS-er, slår den automatisk over til en barnestemme når du nærmer deg en skole.

Se en film om hele dette initiativet her: https://youtu.be/MQQTRTeCe2I

Barn krever ekstra aktsomhet

Trygg Trafikk er hvert år ute i forbindelse med skolestart for å minne bilistene om å være aktsomme. I år slår de seg sammen med If for å informere bilistene om GPS-en som et verktøy for å huske å ta hensyn.

- Fartsgrensen er som regel satt til 30 km/t rundt skolene fordi barn ferdes langs veien. Barn er ikke bare myke trafikanter, men også mindre oppmerksomme og mer uforutsigbare enn voksne, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Å holde fartsgrensen i 30-soner kan i en eventuell ulykke utgjøre forskjellen på liv og død. Mens 9 av 10 overlever en påkjørsel i 30 km/t, overlever bare 2 av 10 når farten økes til 50 km/t.

- Den påminnelsen ønsker vi å gi bilister rett og slett ved å la barna komme inn i bilen deres, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Rektorer bekymret

I disse dager inntar 60 000 førsteklassinger skolen for første gang. Samtidig avdekker en undersøkelse utført av Sentio på vegne av forsikringsselskapet If at mer enn 6 av 10 norske rektorer frykter det vil skje en alvorlig trafikkulykke tilknyttet skolen. De peker på for mange biler som skal til skolen samtidig, for dårlig tilrettelegging og for høy fart som de farligste enkeltfaktorene.

Spent stemme

Stemmen bak GPS´en tilhører 11-åringen Emilie fra Akershus. Hun håper hennes stemme, som representant for alle landets skolebarn, skal få bilistene til å senke farten.

- Jeg håper stemmen min kan få folk i bilene til å tenke litt og passe på farten når det er barn rundt dem. Det er ikke så vanlig med en 11-åring på GPS-en, akkurat. Jeg tror de blir litt overrasket når de plutselig hører meg når de kjører og ikke en voksen mann eller dame! sier Emilie.

For mer informasjon:

Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring Ann-Kathrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk
Telefon: 905 98 680 Telefon: 414 05 246
E-post: jon.berge@if.no E-post: aroen@tryggtrafikk.no