Én av tre hevder de vil sykle mer i år

Pressemelding   •   apr 18, 2016 08:03 CEST

Sykling er populært både i byen og i mer landlige områder, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)

Nordmenn trår til, og lover seg selv å bruke sykkelen oftere, viser fersk undersøkelse.

Ingen forskjeller mellom by og land: Hver tredje nordmann har planer om å sykle mer i år enn i fjor. De to hyppigste grunnene for å ta til pedalene, er for å mosjonere og å komme seg til og fra jobb eller skole. Gjerne i kombinasjon.

Det viser en ny sykkelundersøkelse YouGov har gjennomført for forsikringsselskapet If. 1005 personer over hele landet har svart på spørsmål om sitt forhold til sykling.

- Hver femte som sykler, gjør det hver dag, Mer enn halvparten sykler minst to-tre ganger i uka, forteller kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Bedre samspill

- Sykling er bra for både folkehelsa og miljøet. Mange oppgir at de i år vil bruke sykkel mer mellom hjemmet og arbeidsplassen eller skolen. Det gir flere syklister på veier og gater når det er mest trafikk. God samhandling mellom alle trafikantgrupper er derfor avgjørende, sier Clementz.

Han peker på at for å få til et godt samspill i trafikken, er det viktig å være både årvåken og smidig sammen med andre trafikanter. Dessuten forstår andre tidlig hva du skal har tenkt å gjøre hvis du gir tydelig tegn i god tid. Dette gjelder både gående, syklister og bilister.

- Å holde god avstand og tilpasse farten til andre som er i trafikkmiljøet bidrar dessuten til å skape større trygghet, særlig for de myke trafikantene, sier Sigmund Clementz i If.

Sier nei til sykkel

Blant dem som ikke har planer om å sykle mer i år enn før, oppgir hver femte at de synes det er for slitsomt å sykle. En like stor andel sier at det er for dårlig tilrettelagt for syklister i trafikken, viser undersøkelsen til If.

22 prosent svarer at andre transportmidler går raskere.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: