Førerskader øker på vinterføre

Pressemelding   •   jan 18, 2016 08:03 CET

Økningen i personskader på bilfører er størst innen møteulykker om vinteren, opplyser lege Marit Krohg i forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Om vinteren skader 32 prosent flere bilførere seg i trafikken enn ellers i året.

Det går fram av en analyse forsikringsselskapet If har gjort av egen personskadestatistikk.

– Selv om det er de lite alvorlige skadene som øker mest, er det også en økning på 15 prosent for skader som krever sykehusbehandling, sier lege Marit Krohg, leder for Ifs medisinske avdeling innen personskader.

Møteulykke er den ulykkestypen som har den største oppgangen. Antallet lite alvorlig skadde bilførere mer enn fordobles i møteulykker om vinteren. Økningen er på 128 prosent. De mer alvorlige skadene ved denne typen ulykker øker med 63 prosent vinterstid, viser tallene fra If.

– Ulykkene kan skyldes mange forhold, men tallene tyder på at vi bilister kan bli enda flinkere til å tilpasse fart og kjørestil til de norske vinterveiene, sier Marit Krohg.

If har forsikret mer enn hver femte bil som ruller på veiene i Norge.

For mer informasjon og ytterligere kommentarer:

• Marit Krohg, rådgivende lege i If – telefon 934 03 826
  • Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If – telefon 982 49 805