Forbereder seg på skader av ekstremværet «Tor»

Pressemelding   •   jan 28, 2016 14:25 CET

Uvær på vei: Ta forholdsregler, som å sikre eiendeler utendørs og sette campingvogner og bobiler i le, lyder rådet fra forsikringsselskapet If. (Foto: If/Morguefile)

Ta inn utemøblene, sikre båten og pakk ned trampolinen før ekstremværet «Tor» rammer. Forsikringsselskapet If setter håndverkere og annet mannskap i beredskap.

Et kraftig uvær nærmer seg Sør-Norge, melder meteorologene. Dersom prognosene slår til, kan ekstremværet Tor ramme hele ni fylker fredag. Uværet kan gi orkan ved kysten, ekstreme vindkast innover i landet og svært høye bølger.

– Folk bør sikre eiendeler utendørs for å være føre var, sier sier skadesjef Inge Oksvik i If Skadeforsikring.

– Når det blåser så kraftig som det er meldt å gjøre, kan gjenstander som flyr gjennom lufta gjøre stor skade på både personer og eiendom, understreker han.

Da ekstremværet Dagmar rammet i romjulen 2011, ble det skader for 1,4 milliarder kroner, viser tall fra Finans Norge.

Forsikringsselskapet If følger utviklingen fra time til time, og har mannskap i beredskap.

– Blant annet sørger vi for at våre vanlige samarbeidspartnere innen håndverkertjenester og skadesanering er forberedte og parate til å hjelpe, sier skadesjefen i If.

Forsikringsselskapet gjør også klar til å styrke bemanningen på sine skadesentre i helgen.

Skadeforebyggende råd fra If:

• Ta en vurdering utendørs om det er for eksempel trær som kan ramme bygninger og biler hvis de faller over ende i stormkastene.
  • Husk at campingvogner og bobiler har så stor overflate at de nærmest kan virke som seil i vinden. Vurder å flytte dem i le.
  • Har du anledning, se om taket er helt og vil tåle store nedbørsmengder: At det ikke mangler takstein og at annen takkledning er i orden. Etter uværet bør du sjekke taket på nytt
  • Utemøbler bør sikres eller tas inn. Trampoliner bør demonteres, eller i det minste få fjernet duken. Stormkast og trampoliner uten sikring er en dårlig kombinasjon.
  • Ligger båten din på vannet? Vurder å ta den opp på land og sikre den ordentlig.

Pressekontakter i forsikringsselskapet If: