Frykter brannsmitte på kjøkkenet

Pressemelding   •   nov 29, 2016 08:03 CET

En brann på komfyren kan fort smitte over til kjøkkenvifta. Er den full av fettrester kan brannen raskt spre seg til bygningskroppen og andre deler av huset. (Foto: If) (--Privat til redaksjon: Videoen dettet bildet er hentet fra kan lastes ned.)

Dårlig rengjorte kjøkkenvifter kan være brannfeller.

(--Privat til redaksjon: Video av komfyrbrann og høyoppløste bilder til nedlasting nederst i meldingen.)

I fjor var det 535 boligbranner hvor arnestedet var på kjøkkenet og brannvesenet måtte rykke ut, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. I tillegg kommer alle branntilløp hvor brannvesenet ikke var involvert.Komfyr og kokeplater er det elektriske utstyret som oftest er involvert når det brenner.

Viftekanal sprer brann

Forsikringsselskapet If er redd mange ikke er klar over kjøkkenets skjulte brannfelle: Avtrekksvifta over komfyren.

- Er filteret i kjøkkenvifta full av fett fra matlaging, kan en brann på komfyren smitte over og raskt spre seg til andre deler av huset via viftekanalen. Det har vi dessverre mange dramatiske eksempler på, sier fagsjef Terje Hagelund ved If Sikkerhetssenter i Hobøl.

- Ved branner i matolje og fett, som for eksempel ved steking av smultringer, kan flammene slå høyt opp og antenne fettrestene i filteret. Derfra sprer flammene seg til bygningskroppen og andre deler av boligen via luftekanalen. Dette røret er gjerne også er belagt med fett på innsiden, sier Hagelund.

Glemmer rengjøring

Forsikringsselskapet If har tidligere gjort en spørreundersøkelse hvor 17 prosent av norske husstander sier de har en vifte som ble rengjort for mer enn ett år siden. 11 prosent husker ikke når det ble gjort sist.

Bruker du kjøkkenvifta regelmessig, bør den rengjøres ofte. Filteret i avtrekksvifta minst hvert kvartal, aller helst én gang i måneden.

Den enkleste måten å gjøre det på, er å putte filteret i oppvaskmaskinen. Det lureste er å gjøre det uten annen oppvask i, glass kan fort bli slørete av fettet som vaskes ut av filteret. Du kan også bruke vanlig oppvaskmiddel i oppvaskkummen og godt, varmt vann, og la filteret ligge rundt en time. Børst gjerne med en oppvaskbørste. Skyll godt av filteret etterpå.

Har du kjøkkenvifte med såkalt omluft, sjekk i bruksansvisningen hvordan du skal skifte kullfilteret og hvor ofte det bør byttes.

Vær til stede!

- Det går mot jul, og brannstatistikken viser at det skjer langt flere boligbranner i desember og januar enn resten av året. Det er flere årsaker til dét, men en av dem er at vi bruker kjøkkenet hardere når det er jul og nyttår, og selvsagt i forberedelsene til feiringen, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

- Smultringsteking krever full oppmerksomhet. Det er også utfordrende å kombinere rollen som vert for juleselskapet samtidig som du er travelt opptatt kokk. I beste fall kan maten svi seg, i verste fall kan en brann starte på komfyren. Vær til stede på kjøkkenet, sier Clementz.

Komfyrbrann? Dette gjør du!

• Brann på komfyren skal aldri slukkes med vann. Hvis du bruker vann på brann i fett eller olje, vil du få en nærmest eksplosiv brannutvikling.
  • Forsøk å kvele brannen med et lokk eller aller helst et brannteppe du har liggende i nærheten av komfyren. Vær forsiktig!
  • Som et raskt tiltak kan du bruke en slukkespray beregnet på kjøkken. Slukkespray er enkelt og lett tilgjengelig, men er ingen erstatning for ordinære brannslokningsapparater.
  • Bruk pulverapparat ABC eller skumapparat B-F beregnet på bruk på kjøkken.
  • Klarer du ikke å slukke selv? Steng vinduer og dører for ikke å gi oksygen til flammene, og evakuer boligen raskt.
  • Varsle brannvesenet på telefon 110. Husk hvem-hva-hvor. Møt og informer brannvesenet ved ankomst.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Pressekontakter i forsikringsselskapet If:

• Fagsjef ved If Sikkerhetssenter, Terje Hagelund - telefon 90 96 04 05
  • Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz - telefon 98 24 98 05