Frykter frosten raserer boliger

Pressemelding   •   jan 15, 2016 09:12 CET

Slik så det ut etter en vannskade i en hytte vinteren 2010. Foto: If.

Det er uvanlig kaldt over store deler av landet og de første frostskadene med sprengte vannrør er allerede meldt inn. Forsikringsselskapet If frykter en bølge av vannskader.

Godt med varme i boligen og stengte stoppekraner er nøkkelen til å unngå skader.

- Våre erfaringer er at antall skader under frostperioder kan reduseres betydelig hvis huseierne stenger hovedstoppekranen når de reiser bort og sørger for å ha tilstrekkelig varme i alle rom med røropplegg, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i forsikringsselskapet If.

Erfaringer fra lignende kuldeperioder viser at det kan bli enorme skader. Vinteren 2010 var den verste vannskadeperioden norske forsikringsselskaper noen gang har hatt på grunn av frost. Omkring 15.000 frostskader kostet totalt 1,1 milliard kroner det året. Av dette ble 12.000 privatboliger og hytter rammet, og erstatningene her alene kom opp i 735 millioner kroner. Bare i januar i rekordåret inntraff det 3500 vannskader på grunn av frost i norske privatboliger, viser tall fra alle forsikringsselskapene.

- Når det er under 20 minusgrader på Østlandet er det derfor på tide å be alle skru opp varmen, sier Berge i If. Han har disse rådene for å unngå frostsprengte rør:

• Ha varmeovner på minst 12 grader i rom med røropplegg.
  • Steng luker og kjellervinduer det trekker kaldt fra.
  • Skal du reise bort: Steng hovedstoppekranen.
  • Steng alle utekraner skikkelig, og skru av alle utvendige plastkoblinger.
  • Reis og sjekk at alt er i orden hvis du har en hytte du ikke har sett til på en stund.

- Mange vil for eksempel spare strøm mens de er bortreist og skrur varmeovnene ned på et minimum, og glemmer forsikringsselskapenes krav om tilstrekkelig oppvarming i bygningen. Dette fraråder vi sterkt. Hjemkomsten til et gjennomvått og kanskje nediset hus er en trist opplevelse og stor belastning for huseier, sier Jon Berge.

I alle frostperioder ser If at utleieboliger, hybler og studentboliger er spesielt skadeutsatt. Hytter og hus som er midlertidig fraflyttet eller som står for salg er også særlig utsatt for frostskader.

- Det betyr at alle som har hytter eller hus de ikke har sett til på en stund, må gjøre det nå. Det kan spare deg for store skader, sier Jon Berge hos If.