Fyller barnerom med brannfeller

Pressemelding   •   nov 01, 2013 07:40 CET

På to minutter kan en babymadrass i skumplast være i fullstendig overtent, viser praktiske brannforsøk magasinet Foreldre & Barn og If Skadeforsikring har gjort i samarbeid på If Sikkerhetssenter i Hobøl. (Foto: If Skadeforsikring)

Norske barnerom er fulle av plastleker som avgir giftige gasser og fleecetekstiler som smelter under brann.

Det avdekker praktiske brannforsøk magasinet Foreldre & Barn og forsikringsselskapet If har gjort sammen på If Sikkerhetssenter i Hobøl.

– En skremmende aha-opplevelse, sier redaktør Tjodunn E. Dyrnes i Foreldre & Barn om eksperimentene med barnetøy, soveromstekstiler og forskjellige typer leker.

Under forsøkene tok det for eksempel bare to minutter fra en babymadrass i skumplast - polyeter - ble satt fyr på til den var fullstendig overtent. Mens flammene spredde seg, utviklet det seg tykk og giftig røyk.

– Hadde et barn ligget på madrassen, ville det fått fatale følger, sier fagsjef Ronny Tande i If Skadeforsikring. – Selvsagt er flammer farlige på barnerom, men det er som oftest røyken som dreper. All brannrøyk inneholder giftige gasser. Stoffene kan forgifte deg og barnet ditt slik at dere i verste fall sovner inn og aldri våkner igjen, sier han.

Norske barn elsker å gå i mykt fleecetøy. Begynner tøyet å brenne, vil det smelte og omdanne seg til glovarm plast. Fleeceplaggene og -tekstilene i forsøkene begynte å dryppe umiddelbart etter at de ble tent på.

– Fleece som brenner kan gi dype skader i huden, opplyser Tande.

Foreldre & Barn-redaktør Tjodunn E. Dyrnes tror mange vil ta en kritisk gjennomgang av klesskap og lekekasse når de blir klar over hvilke brannfarer som kan skjule seg der.

– Før forsøkene tenkte jeg for eksempel ikke på at batteridrevne leker kan starte brann gjennom dårlige ladere eller svakheter i batteriene, sier Dyrnes.

El-feil er den vanligste årsaken til brann i Norge.

Brannforsøkene inngår i en stor reportasje om brannsikkerhet på barnerom i novembernummeret av Foreldre & Barn.

Her kan du laste ned en stor bildepakke av brannforsøkene, blant annet brennende madrass.

Sjekk vår video av hvordan leker og barneromstekstiler brenner - og få viktige sikkerhetstips! (Til red.: Hvis du ønsker å embedde videoen for at leserne selv kan få se, har du vår tillatelse.)

Fem brannråd for barnefamilier

• Husk optisk røykvarsler på barnerom og alle andre soverom, selv om det bare er påbudt med én varsler i hver etasje.
  • Ha brannøvelse sammen med barna. Avtal en møteplass litt unna huset der familien samles om det skulle brenne eller røykvarsleren løser seg ut.
  • Elektrisk utstyr som leker, mobiler og nettbrett skal bare lades når det er våkne voksne hjemme.
  • Løse vifteovner og oljeovner skal ikke stå på barnerom. Panelovner må ikke tildekkes med klær eller gardiner.
  • Se over barnerommet når du legger deg om kvelden. Trekk ut elektronikk til lading, se at ingen varmekilder er tildekket og at all elektronikk/batteridrevne leker er slått av med av-knappen.

Kilde: If Skadeforsikring

Pressekontakter:

• Fagsjef Ronny Tande i If Skadeforsikring, telefon 93 48 05 68
  • Redaktør Tjodunn E. Dyrnes i Foreldre & Barn / foreldre.no, telefon 92 49 50 40
  • Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If Skadeforsikring, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.