Gammel gummi på norske veier

Pressemelding   •   des 05, 2013 07:49 CET

Gummien i dekk varer ikke evig. Kjøreegenskapene endrer seg etterhvert som gummien blir eldre. Forsikringsselskapet If anbefaler å bytte til nye dekk etter fire-fem sesonger på bilen. (Foto: If Skadeforsikring)

Vinterdekkene til over 130 000 privatbiler kan ha gått ut på dato og være trafikkfarlige, viser nye tall.

Mer enn hver 20. privatbil ruller denne vinteren rundt på dekk som kan ha dårlig veigrep og økt bremselengde, viser en ny undersøkelse analysebyrået YouGov har gjort for If. Forsikringsselskapet er bekymret over trafikksikkerheten.

1 av 20 privatbileierne svarer i spørreundersøkelsen til If Skadeforsikring at de denne vinteren kjører på dekk som er eldre enn fem sesonger.

Over tid blir fleksibiliteten i gummien borte, og dekket blir stivere, hardere og glattere.

– Gummien i dekk har en begrenset levetid, litt avhengig av lagring og bruk, påpeker teknisk fagsjef Vidar Brustad i If.

Forsikringsselskapet anbefaler skifte av vinterdekk etter fire-fem sesonger på bilen.

– Det er en tommelfingerregel som er enkel å forholde seg til. Mønsterdybde er viktig å kontrollere jevnlig, men de fleste bilister har ikke forutsetninger for å vurdere selve gummien. Å ta sjansen på at dekket kan holde en sesong til, kan være skjebnesvangert. Er du i tvil, anbefaler vi å ta kontakt med en dekkforhandler eller bilverksted, sier Brustad.

Tilstrekkelig mønsterdybde, godt mønster og riktig dekktrykk er viktig. Men mange tenker ikke over at gummien i dekk gradvis får dårligere egenskaper og etter hvert blir trafikkfarlige. Bremselengder øker og grepet svekkes – og risikoen ved bilkjøring øker betraktelig.

– I spørreundersøkelsen svarer i tillegg 1 av 10 at de ikke vet hvor lenge de har brukt vinterdekkene. Det betyr at det dermed kan være enda flere som har gammel gummi på bilen. påpeker kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Han tror den høye vet ikke-andelen kan skyldes at en del har overtatt dekk ved bruktbilkjøp uten å vite historien til dekkene. I tillegg har nok en god det et lite bevisst forhold til dekkene de har på bilen sin.

– Vinterkjøring krever gode dekk. Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene dine være minst 3 millimeter. Sørg også for at gummien ikke har gått ut på dato, og at du har riktig lufttrykk. Med aktsom og hensynsfull kjøring i vinter, får vi sammen ned ulykkestallene på veiene, oppfordrer Sigmund Clementz i If.

Dekktips for vinteren

• Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig.

Kilde: If Skadeforsikring

---

Undersøkelsen er basert på SSBs offisielle statistikk over registrerte kjøretøyer (kategori: personbiler) per 31. desember 2012: http://ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar I undersøkelsen svarer 5,7 prosent av de som har bil at de allerede har kjørt 5 vintersesonger eller mer på dekkene de nå har på bilen. Intervjuene er gjort av analysebyrået YouGov i en omnibusundersøkelse med et landsrepresentativt utvalg på 1006 personer mellom 18 og 74 år i uke 44/2013.

Privat til red.:

Vi har i tillegg intern skadestatistikk (såkalt dekkrapport), som viser hva slags dekk de som kom opp i ulykker sist vintersesong kjørte på. På forespørsel kan vi utlevere regionale tall. Ta kontakt med oss for lokale tall og vinklinger.

Rapporten for forrige vintersesong viser at rundt 10 prosent av de privatbilister som er involvert ulykke i vintermånedene har sommerdekk på bilen sin. Her varierer det imidlertid fra landsdel til landsdel.

Verst er det på Sørlandet og Vestlandet. Her er andelen 15 prosent.

Brorparten av skadene skjer i overgangen mellom høst og vinter.

If har forsikret hver fjerde bil som ruller på veiene i Norge.

---

Kontaktpersoner i If Skadeforsikring:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no
  • Vidar Brustad, teknisk fagsjef, telefon 91 36 60 72

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.