Gode råd i snøkaoset

Pressemelding   •   des 13, 2012 14:20 CET

Bruk bilen bare hvis det er høyst nødvendig, måk taket på huset ditt når snømengden blir for stor - og beregn ekstra god tid når du skal ut og reise. Dette er tre viktige råd for dagene som kommer.

Erfaringene til If Skadeforsikring og Europeiske Reiseforsikring viser at svært mange vil få vanskeligheter med snømengdene som har kommet, og ikke minst med uværet som er varslet til helgen. Sørvestlandet og Sørlandet er verst rammet, men også Østlandet vil få store mengder snø på lørdag.

Verst for bilistene

Mange bilister på sørvestlandet og Sørlandet kan få særlig store utfordringer. En stor gruppe bilister i denne delen av landet kjører faktisk på sommerdekk gjennom vintermånedene og oppfordres nå sterkt til å parkere bilene under de rådende forhold, og heller kjøre kollektivt

Dekkstatistikken som If Skadeforsikring utarbeider i forbindelse med taksering av bilskader, viser en skremmende høy andel av sommerdekk på biler som skades om vinteren i denne landsdelen.

Sist vinter registrerte If Skadeforsikring at hver femte skadde personbil på Sør- og Vestlandet var utrustet med sommerdekk.  Dette ligger høyt over landsgjennomsnittet på i underkant av 15 %.

Gode reiseråd

- Dersom du skal reise med fly, er det viktig å beregne ekstra god tid for å komme seg til flyplassen, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring og Europeiske Reiseforsikring.

Hun oppfordrer alle berørte i første omgang om å ta kontakt med flyselskapet/transportør for hjelp til ombooking eller refusjon av ubenyttede billetter.

Blir du stående fast i trafikken og ikke når frem til planlagt flyavgang, er dette noe som ikke er dekket under reiseforsikringen.

- Men dersom du skulle bli involvert i et trafikkuhell som krever berging, vil reiseforsikringen dekke ekstrautgifter til innhenting av planlagt reiserute, sier Vennesland.

Dersom du allerede har ankommet flyplassen, og flyet er kansellert, dekkes overnattingsutgifter eller ekstrautgifter til alternativ transport. Velger du ikke å reise som følge av snøværet, er ikke dette omfattet av reiseforsikringen.

12 biler på taket

Det er også god grunn for å følge med på taket. Et stort snøfall etterfulgt av mildvær, gjør taket blytungt. En meter snø på et normalt tak tilsvarer vekten av 12 personbiler.

- Det kan se idyllisk ut med snøen på taket, men når det begynner å knake i konstruksjonen og vinduene er trege å åpne, er det på høy tid å måke, sier Jack Frostad, rådgiver hos If Skadeforsikring.

Når du er oppe på taket, er det viktig å sikre deg godt så du ikke faller ned. Så må du passe på å måke så jevnt som mulig, pass på at taket ikke blir skjevt belastet. La det ligge igjen 10-20 cm, så takstein o.l. ikke blir skadet. Og sist men ikke minst: Se til at du dumper snøen trygt.

..og ikke glem fritidsbåten

Også fritidsbåter er utsatt for mange typer skader i vinterhalvåret – enten de er i vinteropplag på land eller vann.

- Det beste rådet vi kan gi her er å huske på at man er båteier også om vinteren og ha jevnlige ettersyn, sier Jack Frostad hos If.

I forsikringsvilkårene stilles det spesielle krav til krav til sikring av båten i vinteropplag. Dette gjelder spesielt krav til oppstøtting under opplag på land, tildekking og sikring mot isskader. Båter som ligger på vannet er forsikret mot isskader bare i de tilfellene at båten ligger i boblehavn. Under vinteropplag på vannet skal dessuten alle skroggjennomføringer være stengt.

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2011. Antallet ansatte er 6 300. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikring, husforskring, bedriftsforsikringer og personforsikring.

Jeg syntes virkelig dere burde advart folk mot å gå ut og prøve redde materielle ting unødvendig. Jeg var helt idiotisk ( tenkt i ettertid) og gikk ut flere ganger i natt for å redde drivhuset. Ingenting løst ute som kunne skade det, mine ting ute var bundet eller fjernet. Men til slutt ble faktisk to takplater dratt OPP. Da hadde jeg vært ute i mørket og jobbet alene og sjekket det meste. I morges etter klokka 9 skjedde det altså at vinden drar takplatene oppover, og jeg hadde ingen sjans. Fikk fjernet flere plater slik at de ikke skulle fly avgårde inn nabovinduer osv, så nå går vinden gjennom. Men takpannene som jeg heldigvis ikke så i natt ligger strødd rundt der jeg jobbet. Jeg har gjort så godt jeg kunne, men for en galskap å forsøke redde materielle ting og så kunne jeg fått takpannene i hodet. Nå får jeg vel bare en kraftig forkjølelse ,( Man tenker ikke logosk i slike ekstremvær tilstander!

- IWH - 15-12-2012 11:08 CET