Her er kartet over Norges trafikkfarlige skoleveier

Pressemelding   •   aug 21, 2017 06:30 CEST

Utsnitt av det interaktive kartet der folk over hele Norge har meldt inn trafikkfarlige steder for skolebarn. (Kart: If)

Tusenvis av bekymrede foreldre har meldt inn trafikkfarlige punkter på et interaktivt nettkart. Sjekk hvilke skoleveier folk mener er utrygge der du bor.

**Privat til redaksjon: Her finner du kartet for å sjekke ditt distrikt: www.if.no/slowdown . Ta kontakt med informasjonsavdelingen i If for å få vite hvor mange nye punkter som er markert i ditt mediums dekningsområde. Se kontaktinfo under.**

I disse dager skal rundt 60 000 nye førsteklassinger ut på veiene. Fra hele Norge melder foreldre om veier og gater der hastigheten er for høy, skummel tungtransport og fortau som mangler.

Forsikringsselskapet If utviklet i 2015 en GPS der folk ble bedt om å melde fra om utrygge skoleveier. Appen Slow Down GPS viser stort engasjement blant norske foreldre. Siden lanseringen av kartet og GPS-en for to år siden er det gjort flere enn 27 000 markeringer i kartet.

If håper kartet kan gi kommunal forvaltning, politikere og trafikkmyndigheter bedre grunnlag for å gjøre trafikkhverdagen sikrere for barn og unge på hjemstedet sitt.

- Det er både bra og litt skremmende å se dette store engasjementet. Men det viser dessverre at vi har en lang vei å gå før skoleveiene anses som trygge, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If.

Forsikringsselskapet har i mange år engasjert seg i trafikkmiljøet rundt skolene, blant annet ved å spørre rektorene om deres syn på trafikksikkerheten. I undersøkelsene går det fram at mer enn halvparten av norske rektorer frykter det vil skje en alvorlig trafikkulykke ved skolen deres.

Stort engasjement

Siden sist høst er det rapportert inn flest farlige skoleveier i Oslo, Bergen, Bærum og Trondheim. Men opptellingen viser stort engasjement fra Lindesnes til Honningsvåg. Mange steder er det markert særlig farlige veistrekninger uten gang- eller sykkelvei.

- Vi ser at det over tid er meldt inn mange punkter på de samme strekningene. Når det er så mange markeringer samlet på ett sted, bør det være et virkelig varskusignal til de som skal sørge for at skoleveiene er trygge akkurat der, sier Jon Berge i If.

- Mange av disse strekningene er godt kjent hos lokale myndigheter, men vi antar at det også er pekt på noen nye. Nå håper vi politikere og andre ansvarlige kan bruke disse markeringene i sitt trafikksikkerhetsarbeid, sier Berge.

Han oppfordrer alle til å vise ekstra hensyn i trafikken disse dagene.

GPS-påminnelse

Ifs gratis GPS-app, som skal minne folk på å kjøre forsiktig rundt skolene, er i år ytterligere forbedret. Slow Down GPS kan lastes ned til smarttelefoner. I tillegg til å guide deg rundt i Norge som andre GPS-er, slår den automatisk over til en barnestemme når du kommer nærmere en skole enn 200 meter. Stemmen er et overraskende og uvanlig element blant tradisjonelle GPS-stemmer.

Sjekk din lokale skole

Hvis du vil sjekke engasjementet rundt din lokale skole, eller markere et sted du mener folk bør kjøre ekstra forsiktig, kan du også gå til nettsiden www.if.no/slowdown.

**For kontakt med If: Informasjonsdirektør Jon Berge, tlf 905 98 680, e-post jon.berge@if.no.