Hunden spiste opp bunaden

Pressemelding   •   mai 14, 2016 09:35 CEST

Bunad er fint til 17. mai, mener Pia (10) i Beltestakk og Sverre(6) i Hallingbunad

17. Mai ble ikke helt som ventet da bunadsskjorta ble antent av stearinlys og sto i full fyr. Eller da eieren fortvilet oppdaget bunadsstakken var fortært av husets hund.

Revnet buksebak og forsvunnet bunadssølv er blant skadene som forsikringsselskapet If fikk meldt inn etter fjorårets 17. mai.

Men fortsatt er bare et fåtall av norske bunader forsikret.

Bunader er en festdrakt for både menn og kvinner, men det ingen oversikt over hvor mange bunader som finns i Norge. Men det er et høyt antall, kanskje mer enn 1 million.

500 ulike bunadstyper

- Det er over 500 ulike bunadstyper i Norge, og alle har sitt spesielle særpreg. Men bare rundt 60.000 av bunadene er forsikret, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

De siste årene har det imidlertid vært en økning i antall eiere av bunader som tegner egen bunadsforsikring. – Det virker som stadig flere bunadseiere blir klar over hvilke verdier festdraktene utgjør, og hvilke tap de må ta på egen kappe dersom de ikke har bunadsforsikring, sier Vennesland.

Bunaden fortjener bunadsforsikring

Det er viktig å være klar over at det er begrensninger når det gjelder andre typer forsikringer som kan dekke bunaden. - Innboforsikringen dekker kun skade og tyveri når bunaden er i hjemmet, mens reiseforsikringen dekker bunaden på reise, men begrenset oppad til 15.000 kr. Bunadsforsikringen er en mer en omfattende forsikring, som dekker nesten alle typer skader på bunaden og bunadsutstyret 24 timer i døgnet, sier Vennesland.

En ny beregning utført av If viser at 57.000 norske bunader er forsikret for 2,2 milliarder kroner.

Telemarksbunaden har også i 2016 høyest forsikringssum i If, nå med 53.000, mens gjennomsnittlig forsikringssum er 44.500 kr.

17. mai er bunadsdagen i Norge

Bunader er et symbol på tradisjoner, og at man har tilhørighet til et sted i Norge. 17. mai er dagen i året da dette betyr ekstra mye. Da er flest bunader i bruk utendørs.

- 17. mai er den dagen i året vi virkelig ønsker å vise frem at vi kommer fra et sted i Norge. Klima og temperatur i Norge gjør at bunaden også er et veldig praktisk festantrekk på denne tide; god og varm som den er, sier Emma Elisabeth Vennesland.

Tyveri og mistet

Og det skjer skader på denne festdagen i Norge. 50% av utbetalingene på bunadsforsikringen i 2015 gjaldt tyveri og «mistet», og gjennomsnittlig utbetaling var på 10.000 kr.

- Vi ser også at bunader stjeles fra boder. Mange oppbevarer i dag store verdier i sine kjeller- og loftsboder, og mye sesongklær oppbevares der, blant annet bunader. Men sikkerheten er gjennomgående dårlig, gjerne bare nettingvegger med en enkel hengelås, sier Vennesland i If.

Eksempler på 17. mai skader i 2015:

• Bunadskjorte antent av stearinlys ved kaffeskjenking over bordet
  • Bunadstakk spist hull i av hunden Dennis mens matmor hadde den på.
  • Tyveri av bunad som hang ute til lufting på balkong i 2. etasje natt til 17. mai
  • Revnet buksebak
  • Bunadsølv forsvunnet
  • Mistet cape til bunad