Hvor mange bruker piggdekk der du bor? Ferske lands- og fylkestall

Pressemelding   •   okt 20, 2016 08:06 CEST

Hva slags dekk sitter på bilene i vinter? Her er de siste tallene.

De siste to ukene har over 22 000 norske bileiere meldt inn hva slags dekk de bruker på bilen om vinteren til forsikringsselskapet If. Her er lands- og fylkestallene.

Privat til redaksjonen: Titusener av If-kunder over hele landet har gjennom en e-post blitt oppfordret til å fortelle om hva slags vinterdekk de bruker på bilen, hvem som skifter dekkene og hvor gamle de er. Hittil har over 22 000 svart på utfordringen, og tallet øker stadig.

Her kan du se oppdaterte tall for hele landet og fylke for fylke: www.if.no/dekkutfordringen

Statistikken viser:

• Hva slags vinterdekk som er på bilen om vinteren (piggfrie vinterdekk, piggdekk, sommerdekk)
  • Hvem som skifter dekkene (skifter dekk selv, dekkhotell/verksted, lar noen andre skifte dekk)
  • Alder på dekkene

I tillegg vises første gjennomsnittlige snøfall i fylket, basert på statistikk fra Meteorologisk institutt.

Vennligst husk tydelig kildehenvisning ved redaksjonell omtale. Dersom din redaksjon ønsker bakgrunnstall og faglige kommentarer på lands- eller fylkesnivå, ta kontakt.

- Kanskje ikke så overraskende, men vi ser at det varierer veldig fra fylke til fylke og landsdel til landsdel hvordan folk skor bilen sin på vinteren. Og ikke minst hvem som skifter dekkene, kommenterer kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

- Eksempelvis er det en høy andel i Nordland som skifter dekkene sine selv, mens i Østfold er dekkhotell populært, sier han.

På statistikksiden www.if.no/dekkutfordringen ligger det også mye informasjon om vinterdekk, mønsterdybder, datoer, lagring og annet som er nyttig ved dekkskifte. Bruk gjerne noe av dette, men vennligst husk tydelig kildehenvisning ved redaksjonell omtale.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: