If kåret til best på kundeservice

Pressemelding   •   feb 02, 2017 10:05 CET

Gleden var stor da medarbeidere fra Ifs kundesentre i går kveld mottok prisen for Årets beste kundeservice under Kundeservicedagene. (Foto: Terje Borud)

Forsikringsselskapet If er tildelt hovedprisen for Årets beste kundeservice på Kundeservicedagene i Oslo.

Juryen legger vekt på kundenes positive tilbakemeldinger etter telefonkontakt med kundeservice i If, men også Ifs satsing på digitale løsninger.

Prisen deles ut av Kantar TNS (tidligere TNS Gallup) i samarbeid med organisasjonen Tekna og teknologileverandøren Loxysoft.

Kantar TNS registrerer tilbakemeldinger fra kunder i mange ulike bransjer, etter at kundene har vært i kontakt med kundesentrene deres. Basert på tilbakemeldingene fra kundene, har juryen valgt å gi prisen for beste forsikringsselskap, og hovedprisen for beste kundeservice på tvers av alle bransjer, til If Skadeforsikring. I forsikringskategorien var If, KLP og Gjensidige nominert.

20 000 spurte kunder

- Kunderådgiverne i If beskrives som profesjonelle og empatiske, og kundene opplever å få gode svar på spørsmålene de har. If vet hvem du er når du ringer og hva du har spurt om før. De har satset tungt på å bli best i digitale kanaler, de svarer raskt og de vet hvilken kanal kunden ønsker å bli kontaktet i, sier Finn Olav Sveinall, seniorrådgiver i Kantar TNS.

Prisen er basert på Kantar TNS store kundesentermåling KSindeks med over 20 000 spurte. KSindeks har 100 000 respondenter i sin erfaringsbase, og er med dette Norges største og mest representative studie innen kundeservice.

Målrettet arbeid

Leder for kundeservice og salg i If, Ingrid Janbu Holthe, forklarer at forsikringsselskapet det siste året har jobbet intensivt og målrettet med å bli bedre på mange områder som gjør opplevelsen til den enkelte kunde bedre:

- Det er utrolig morsomt å se at arbeidet vi gjør med å forbedre kundereisen legges merke til, både blant kundene, men også i bransjen, sier hun.

- Jeg er veldig stolt av medarbeiderne og lederne våre på kundesentrene, og vil takke for den fantastiske innsatsen de gjør, Dette er et bevis på det, sier Tove Skarsheim, leder for kundesentrene i If Skadeforsikring.

- Vi har kundeorientering i alt vi gjør, og prøver å utvikle oss hver dag for å gjøre oss bedre. Vi er nødt til å ha medarbeidere som er fornøyde på jobben. Medarbeidere som har det fantastisk på jobb gir også gode kundeopplevelser, sier hun.

Fakta om kundeservice i If

• I fjor hadde Ifs kundesentre 850 000 inngående telefonsamtaler, og i tillegg 360 000 digitale henvendelser på e-post, SMS og chat.
  • Chat er en digital kundekanal i vekst. I fjor var det nesten 60 000 chat-samtaler alene.
  • 95 prosent av inngående e-poster behandles innenfor én time.
  • Gjennomsnittlig svartid for å komme gjennom til en kundebehandler var i fjor under ett minutt.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If:

• Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz, telefon 98 24 98 05