If mener Sørlandet bør ha eget havnepoliti

Pressemelding   •   jul 12, 2012 13:57 CEST

Det skjer mange båtskader på Sørlandet, både grunnstøtinger og kollisjoner

Mange skader og stor kompleksitet på sjøen er bakgrunnen for forslaget fra If. I dag er det kun Oslo som har eget havnepoliti i Norge.

Et stort antall båter, høy fart og lav nautisk kompetanse, er bakgrunnen for at If mener det kan være en ide å etablere eget havnepoliti for Agder. If ser at forslaget innebærer en ressursutfordring for politiet.

- Det er stort innrykk til regionen både til sjøs og til lands om sommeren. Det er viktig å ha synlig politi også på sjøen slik vi er vant til på veien. Det vil sikre et tryggere sjøliv for oss alle, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Les hele saken på NRK.NO

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2011. Antallet ansatte er 6 900. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikring, husforskring, bedriftsforsikringer og personforsikring.