If tar verdens minste røykvarsler til Norge

Pressemelding   •   jun 02, 2017 08:51 CEST

En ny design gjør røykvarsleren betydelig mindre enn hva som er vanlig. (Foto: Cavius)

Røykvarsler på størrelse med en golfball kan redde liv.

Den optiske røykvarsleren er bare 40 millimeter i diameter og 41 millimeter høy. Det er det danske firmaet Cavius som har formgitt og utviklet røykvarsleren. Cavius har høstet flere priser for sitt design, blant annet Red Dot Award i fjor.

Forsikringsselskapet If skal nå selge røykvarsleren gjennom sin sikkerhetsbutikk i Norge.

- Denne varsleren egner seg særlig godt for mindre leiligheter hvor eieren kanskje er over gjennomsnittet opptatt av design, sier leder for skadeforebyggende arbeid i If, Jan Olav Nilssen.

Optiske røykvarslere gir tidlig varsel om at en brann er under utvikling, og er godt egnet for å oppdage såkalte ulmebranner.

Ingen Cavius-varslere forlater fabrikken uten å ha blitt 100 prosent sjekket: Lydnivået testes i et spesialdesignet lydkammer, og følsomheten testes i en kalibrert røyktunell. Strømforbruket i røykvarsleren måles, og batterispenning og indre motstand på batteriet blir testet.

Brannsikring i boligen

• Alle boliger skal være utstyrt med husbrannslange eller brannslukkeapparat. Det anbefales å ha begge deler.
  • Slukkeutstyret skal være lett tilgjengelig og helst i hver etasje (gjerne på soverommet). Les bruksanvisningen nøye. Sjekk trykket på pulverapparatet, manometeret skal stå på grønt. Ved å vende slukkeapparatet opp ned og lytte, kan du sjekke om pulveret sildrer fritt og ikke har satt seg.
  • Alle boliger skal ha minst én røykvarsler per etasje. Vi anbefaler optisk røykvarsler. Alle soverom bør ha røykvarsler. Vi anbefaler i tillegg å ha røykvarsler i gangen, stua og i kjøkkenområdet. Alarmen skal kunne høres i oppholdsrom og soverom når alle dører er lukket. Røykvarsleren gir deg tidlig varsel om at en brann er under utvikling
  • Test røykvarsleren jevnlig ved å bruke testknappen. På nyere røykvarslere tester dette alle røykvarslerens funksjoner. Ønsker man å teste med røyk, anbefales røykstikker eller testgass som ikke smusser til detektoren.
  • Husk også å sjekke slukkeutstyr og røykvarsler i fritidsboligen.
  • Skorstein i fritidsbolig må feies jevnlig, på samme måte som hus.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: