Løse hunder risiko i bilen

Pressemelding   •   mar 25, 2015 08:05 CET

Hunden "Boye" sitter alltid i transportbur på tur. Dyrefaglig rådgiver Martine Fossem Nygaard i forsikringsselskapet If minner om at en løs hund vil veie hundrevis av kilo ved en kraftig oppbremsing eller trafikkulykke. (Foto: If)

Sitter en hund usikret i baksetet eller bagasjerommet, veier den nesten 800 kilo hvis bilen må bråstoppe.

Usikrede dyr i bilen innbærer en sikkerhetsrisiko, både i påskekøen og ellers, påpeker forsikringsselskapet If.

Ved kraftig oppbremsing, kollisjon eller utforkjøring kan dyret bli slengt rundt i bilen med stor kraft. En hund som veier 20 kilo vil ved bråstopp i 50 km/t utgjøre en kraft som tilsvarer 786 kilo.

Bur er best

– Transportbur som er festet i bagasjerommet er det sikreste, men det finnes også seleløsninger som passer for hund. Hundeseler som festes i det vanlige sikkerhetsbeltet er i handelen i bilrekvisitabutikker og enkelte dyrebutikker, sier dyrefaglig rådgiver Martine Fossem Nygaard i If.

Store hunder på biltur bør sitte i bur, og buret bør stå på tvers av kjøreretningen og så tett som mulig inntil bakseteryggen. Små hunder eller katter bør reise i transportboks eller -bur i fotrommet rett bak forsetene.

– Hundeseler er et alternativ, men vær klar over at det sikreste alltid vil være bur. Unngå at burene kan klappes sammen, fordi disse vil kunne kollapse ved et sammenstøt . Et solid bagasjeromsgitter i tillegg betyr ekstra sikkerhet for de foran i bilen, og beskytter dessuten mot flyvende bagasje ved en bråstopp, sier Nygaard.

Uromoment

Hunder som er løse i bilen vil også kunne forstyrre føreren.

– Hvis hunden blir urolig bak i bilen og sjåføren snur seg rundt for å sjekke, kan det fort oppstå farlige situasjoner, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

--Privat til redaksjon: Høyoppløst bilde nederst i meldingen.--

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: