Nå begynner brannene

Pressemelding   •   des 02, 2013 08:56 CET

Barn er gode sikkerhetssjefer hjemme. På If Sikkerhetssenter har flere lært om å slukke brann. (Foto: If Skadeforsikring)

I desember og januar brenner det nesten 50 prosent mer enn ellers i året, viser brannstatistikk for de ti siste årene. Sikkerheten starter med barna, mener branneksperter.

Desember er årets verste brannmåned, med et gjennomsnitt på 645 innmeldte branner og branntilløp. Det viser forsikringstall fra Finans Norge for de ti siste årene.

Januar er en god nummer to, med et snitt på 636 branner.

– Vi går inn i årets mest brannfarlige uker, og folk bør høyne egen brannsikkerhet. Sjekk at røykvarsleren virker, gå ikke fra levende lys og følg nøye med på smultgryta, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.

Kommer du sent og sigen hjem fra julebord med lyst på frossenpizza eller egg og bacon, er rådet:

– Glemt det! Komfyrer er den største enkeltårsaken til branner i Norge. Folk setter på ovnen og sovner. Det er tryggere å satse på kaldmat, sier Vennesland.

Desember er også måneden med flest dødsbranner, og timene mellom klokka tre og seks natt til lørdag og søndag er kraftig overrepresentert, ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Tid for barnelærdom

Elektrisitet forårsaker nesten halvparten av brannene, enten i form av teknisk svikt eller feil bruk av elektrisk utstyr.

– Ladere går døgnet rundt i julemåneden, når vi har mer innekos. Barnerom kan være fulle av leker, mobiler og nettbrett som står til lading, sier fagsjef Ronny Tande ved If Sikkerhetssenter i Hobøl.

Skoleklasser har fått midler fra Ifs Trygghetsfond for å gå på kurs hos sikkerhetssenteret. Der lærer de blant annet at PC-en ikke skal lades på puta og at t elefonen ikke skal stå til lading mens du sover. Er kontakten slitt, kan det oppstå en såkalt lysbue som holder 3000 grader.

– Gode holdninger læres enklest når man er ung, og vi oppfordrer foreldre til å ta en prat om brannsikkerhet nå før årets verste brannmåned. Jeg begynte å fortelle datteren min om brannfarer allerede da hun var fire. Det går fint an å snakke med barn om dette uten å skremme, sier Tande.

Den enkleste brannøvelsen du gjør med barna er å avtale fast møteplass ute hvis alarmen går.

– Første prioritet er å komme seg ut hvis alarmen går. Det siste vi vil ha er unger som løper rundt i røyken og leter etter mor og far. Vi har også hatt branner med tragisk utfall der voksne løp inn i det brennende huset for å lete etter ungene som allerede har kommet seg ut og sto på baksiden, sier Tande.

En test av røykvarsleren er også lurt. Barn kan løpe og gjemme seg når de hører lyden for første gang.

Overbelastning

Med synkende temperaturer er det viktig å følge med på hva som puttes i stikkontakter og skjøteledninger.

– Vifteovner, oljeovner, strykejern, vannkokere og kaffetraktere drar veldig mye strøm og skal rett i støpselet, ikke i skjøteledningen. Overbelastning i ledningen kan føre til varmgang, sier Ronny Tande.

Han fraråder å ha løse vifteovner og varmeovner på et barnerom.

– Det skal ikke mye lek til før klær eller kosedyr henger slengt over en løs ovn som står på. Det beste er å ha panelovner.

PRIV. TIL RED:

Last ned video eller embed her: http://www.newswire.no/art/10500

Videoen finnes også på YouTube: http://youtu.be/8GWfrCt46TU

Last ned fotoserie av barn på brannøvelse her: http://www.newswire.no/art/10500/bilder

Kontaktpersoner:

• Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, tlf. 928 93 719
  • Ronny Tande, fagsjef ved If Sikkerhetssenter, tlf. 934 80 568

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for If Skadeforsikring.

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.