Nå er tiden inne for å fjerne løv fra takrennene

Pressemelding   •   okt 12, 2016 15:08 CEST

Trær bør ikke stå tett inntil boliger. Det gir mye løv i takrennene og mosedannelse, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Hver tredje huseier renser ikke takrennene før vinteren – og utsetter huset for vannfare.

Løv, kvist og kvast som tetter til takrenner og nedløpsrør kan gi vannskader på huset, påpeker forsikringsselskapet If. Frostsprengning ødelegger rørene i løpet av vinteren, og på vårparten kan vann trenge inn i tak- og veggkonstruksjoner.

- I en undersøkelse vi gjorde for et par år siden, svarte én av tre huseiere at de ikke renset takrennene på høsten, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Det er de eldste blant boligeierne som er flittigst til å rense: To av tre i denne aldersgruppen fjerner løv og rusk før vinteren.

Husk fall på renna

– Tenk sikkerhet når du renser. Det finnes gode renseredskaper for takrenner i handelen, og de koster heller ikke all verden. Med skaft kan de brukes på renner som er 2--3 meter over bakken, sier Clementz.

Pass på at vannet fra nedløpsrørene ledes bort fra huset, og at takrennene har riktig fall og nok avløp, minner han om.

Løvrister hjelper

– Er nedløpsrørene fulle av løv, kan du forsøke å spyle dem rene med hageslangen. Går ikke dét, kan du skru av den nederste delen og dytte ut løvet ovenfra med en stakefjær eller et kosteskaft, sier Clementz.

For å unngå løv i nedløpsrørene, kan det være lurt å ha løvrister over dem.

– Husk også på at takstein og takbelegg ikke varer evig. Det er spesielt viktig å sjekke flate tak, balkong og terrasse, ikke minst slukene, sier Sigmund Clementz i If.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: