Nordmenn havarerer i Frankrike og Italia

Pressemelding   •   aug 21, 2013 07:40 CEST

Europa lokker. Norske biler tåler i større grad enn tidligere fartsetappene gjennom Tyskland, takket være moderne motorer som trives med høye hastigheter, melder forsikringsselskapet If. (Foto: If Skadeforsikring)

I sommer har det vært populært for nordmenn å dra på bilferie til Frankrike og Italia. Det leser forsikringsselskapet If av sin skadestatistikk.

Som vanlig er Sverige, Danmark og Tyskland de landene hvor det har oppstått mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie. Men Frankrike og Italia er helt tydelig på vei opp som bilferieland, viser en foreløpig analyse av skade- og veihjelpsstatistikken for i sommer If Skadeforsikring har gjort.

– Det er ingen tvil om at varmere strøk lokker, og selv om nok de fleste setter seg på flyet, er det mange som gjør turen gjennom Tyskland i egen bil for å komme til solen i Nord-Italia og Sør-Frankrike, påpeker Ifs leder for bilskader i utlandet, Jens Gravdal.

Mens høye hastigheter tidligere utfordret norske bilmotorer på Autobahn, har det denne sommeren vært lite av motorhavarier på langdistansestrekningene gjennom de tyske landskapene.

– Moderne biler med kraftig motor trives gjerne med høyere hastigheter enn våre fartsgrenser her hjemme tillater, så det kan faktisk gjøre godt for bilen å trimme litt i Tyskland, sier Gravdal i If.

Typiske bilskadesaker i utlandet  har denne sommeren vært clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer.

– At det er økonomisk krise i enkelte europeiske land merkes godt. Verksteder utenom Norden krever enten kontant betaling, betaling med kort – eller de vil se at beløpet er mottatt på egen konto før bilen slippes, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Pressekontakter:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no
  • Jens Gravdal, fagansvarlig bilskader utland i If Skadeforsikring, telefon 93 47 95 13

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.