Nordmenn slurver med gasslangen til grillen

Pressemelding   •   mai 12, 2015 08:52 CEST

Gå gjennom noen enkle sjekkpunkter, så griller du sikkert på gassgrillen i sommer. (Foto: Newswire)

Én av tre har aldri skiftet ut gasslangen på grillen. Et skremmende høyt tall, mener forsikringsselskapet If.

Slangen mellom gassbeholderen og grillen bør byttes minst hvert tredje år. Likevel har 37 prosent av alle som har gassgrill aldri skiftet slange på grillen. Det kommer fram i en undersøkelse YouGov har gjort for If.

– Det er skremmende at så mange slurver med sikkerheten. Gasslangen er en ferskvare som tæres av sollys og temperatursvingninger. Den bør senest byttes etter tre sesongers bruk, sier fagsjef Terje Hagelund ved If Sikkerhetssenter i Hobøl.

Fire av ti gassgriller er over tre år gamle. På bare halvparten av disse er slangen skiftet, viser undersøkelsen.

Dersom det blir hull i slangen, kan propangass lekke ut og spre seg langs bakken. Propan blandet med luft er en svært brennbar miks.

– En gasslekkasje kan føre til brann i og rundt grillen. Tenk deg en campingplass hvor det er tett mellom vognene. En eksplosjonsartet brann kan bli svært alvorlig, sier Hagelund.

Se etter lekkasje

Godkjente gasslanger har en dato stemplet på seg som viser når de er produsert. Men for å vite sikkert om slangen er trygg, bør du se nøye på den og gjøre en enkel sjekk selv.

– Bøy på slangen og se om den sprekker opp. Gjør den det, bør den byttes, sier Hagelund.

Det er også viktig å sjekke at regulatoren tetter ordentlig og at alle slangeklemmer er på. Med jevne mellomrom bør du også ta «slangetesten» for å undersøke om propangass lekker ut. Til det trenger du en kopp med oppvaskmiddel ispedd litt vann.

– Bruk en pensel og smør middelet på slangen og koblingene. Når du skrur på gassen, vil du se såpebobler på de stedene hvor det er lekkasje, sier Hagelund.

Tøm fettkoppen

Når det oppstår flammer i en grill, er det ofte fett som brenner.

– Hvis du aldri rengjør grillen, kan det bli liggende opp mot en halv kilo fett i bunnen av grillen. Og fett tar fyr når det blir varmt nok. Derfor er det viktig å tømme fettkoppen under grillen, sier Hagelund.

En feil svært mange gjør er å sette grillen for nært inntil veggen.

– Plasser grillen slik at det er minst én meter avstand til brennbart materiale på alle kanter, sier Hagelund.

Ha slukkemiddel i nærheten

Dersom det oppstår brann i grillen, gjelder det å ha tenkt gjennom scenarioet på forhånd.

– Ha tilgang på slukkemiddel, for eksempel en slukkespray eller et brannslukningsapparat. Skulle det oppstå en ukontrollert brann i grillen, gjelder det å kvele flammene. Steng først av gassen, løft deretter av hetta på gassbeholderen og steng så lokket på grillen, sier Hagelund.

Dersom brannen ikke dør ut av seg selv, må du bruke slukkemiddel.

– Får du fortsatt ikke kontroll, skal du ringe nummeret 110 til Brannvesenet, sier Hagelund.

Ikke farlig med gass

Spørreundersøkelsen viser at 23 prosent føler ubehag eller er litt redd i nærheten av gass. De har lite å frykte, forsikrer If.

– Folk er redde fordi gass assosieres med forgiftning eller brann. Dersom man følger sikkerhetsrådene og bruksanvisningen, er gassgrill ikke farligere enn kullgrill, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Mat- og vinekspert Christer Berens føler seg alltid trygg når han bruker gassgrill.

– Jeg passer på å sjekke gasslangen og å fjerne fett fra gassgrillen jevnlig. Da er grilling med gass ufarlig, sier Christer Berens.

Den spenningen han opplever under grilling, går mer på om kjøttet blir perfekt stekt.

– På en gassgrill skal du ikke bruke kraftig varme hele tiden for å lykkes med å grille et saftig kjøttstykke. Bruk direktevarme først for å få god stekeskorpe. Deretter skrur du ned og bruker indirekte varme for et perfekt resultat. Og jo magrere kjøttet er, desto viktigere er det med en skikkelig god marinade, sier Berens.

---Privat til redaksjon: Høyoppløste foto og videofil tilgjengelig for nedlasting nederst i meldingen.---

FAKTA: Gamle grillslanger

• 37 % har aldri skiftet slange på gassgrillen sin
  • 31 % mener grillen er såpass ny at det ikke er nødvendig å skifte
  • 18 % har byttet i løpet av de siste to årene
  • 2 % har byttet for 3-5 år siden
  • 11 % husker ikke

Kilde: YouGov/If

Kontaktperson:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i forsikringsselskapet If, telefon 98 24 98 05

--

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen og videoen er laget for forsikringsselskapet If.