Pølsevester går ut på dato

Pressemelding   •   jul 10, 2017 08:05 CEST

De oppblåsbare redningsvestene må sjekkes årlig, sier Torgeir Neergaard Berg i Redningsselskapet

Oppblåsbar redningsvest blir stadig mer utbredt blant folk som ferdes på sjøen. Men 9 av 10 vet ikke hvordan den oppblåsbare vesten skal vedlikeholdes. Få vet at den trenger årlig sjekk, og at den går ut på dato.

Vest med faste flyteelementer er mest utbredt i Norge, men oppblåsbare redningsvester haler innpå. 40 prosent har i dag oppblåsbar redningsvest. Totalt sett har 1 av 3 aldri kontrollert redningsvesten sin, viser brukerundersøkelse som DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har utført i samarbeid med Redningsselskapet.

Vet ikke hvordan

- Så mange som 9 av 10 vet ikke hvordan den oppblåsbare redningsvesten, populært kalt pølsevest, skal vedlikeholdes. Det kan bety falsk trygghet å gå med en oppblåsbar redningsvest som ikke er sjekket at fungerer, sier Torgeir Neergaard Berg, prosjektleder i forebyggende avdeling i Redningsselskapet.

Sammen med Redningsselskapet har forsikringsselskapet If laget en video som viser hvordan den oppblåsbare redningsvesten enkelt kan sjekkes.

Må ha årlig vedlikehold

- Oppblåsbare redningsvester må ha årlig vedlikehold. Cellulosetablettene må skiftes for at redningsvesten skal fungere som den skal. Dette er det mulig å gjøre selv på en enkel måte, sier Jan Olav Nilssen, sikkerhetssjef i If Skadeforsikring.

I følge Nilssen finnes det to typer cellulosetabletter, en gul og en sort type, og de aller fleste av de oppblåsbare redningsvestene i Norge har en av disse typene.

Gul og sort cellulosetablett

Den gule typen er merket med produksjonsmåned /dag og år, mens den sorte typen er merket med utløpsdato. – En viktig forskjell, påpeker Nilssen.

Nilssen ber båtfolket være nøye med oppbevaring av den oppblåsbare redningsvesten høst og vinter. -Få vet at fukt kan føre til at cellulosetabletten ikke fungerer som den skal. Den oppblåsbare redningsvesten bør oppbevares på et tørt sted når den ikke er i bruk, sier han.

Går ut på dato

Det er dessuten viktig å være klar over at oppblåsbare redningsvester ikke varer evig. - Forutsatt godt vedlikehold, anbefaler vi at de oppblåsbare redningsvestene skiftes ut etter ti år, sier Jan Olav Nilssen i If.

Sjekkliste

• Åpne vesten og sjekk cellulosetabletten i henhold til bruksanvisning fra produsenten
  • Skru ut gasspatron, vei den og sjekk at ikke toppen er perforert, rustet eller skadet
  • Sjekk vesten for skader og slitasje (remmer, fløyte mm)