Pusser opp til skader

Pressemelding   •   mai 05, 2014 08:59 CEST

Det er viktig å ha det så ryddig som mulig under oppussingsarbeider. Slik minker sannsynligheten for brann, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If/Morguefiles)

Risikoen for skader på boligen er høyere enn ellers under flytting og oppussing, ifølge If.

Denne våren er mange på flyttefot og pusser opp den nye boligen. Enda flere fikser og ordner i sitt eksisterende hjem. Faren for vannskade og branntilløp øker når boliger settes i stand, påpeker fagsjef Arne Lycke i forsikringsselskapet If.

– Det er dessverre en overrepresentasjon av boliger som er under oppussing eller rehabilitering på brannstatistikkene, sier han.

– Vi opplever rett som det er å få fortvilte huseiere på tråden fordi noe har gått forferdelig galt under arbeider på huset. Årstiden vi er inne i har gjerne ekstra aktivitet på boligmarkedet, og mange skal gjøre tilpasninger og oppgraderinger i sitt nye hjem, sier Lycke.

Knekk på ledningen

Vannskader peker seg også ut.

– Et typisk eksempel: Når det skjer arbeider på rør, kommer rørene i bevegelse, og det kan skje at koblinger og pakninger kan forskyve seg. Resultatet blir en lekkasje, sier Lycke.

Under oppussing er det også en del midlertidige løsninger på det faste el-anlegget, og det er utstrakt bruk av skjøteledninger og koblinger. Miljøet disse befinner seg i – med spon, sagflis og bygningsmaterialer – øker risikoen for brann.

Vær forsiktig med varmeovner, arbeidslamper og varmelamper under oppussing. De bør ikke stå på uten tilsyn.

– Det er viktig å ha det så ryddig som mulig under oppussingen, slik at brannfaren blir minimal. Ledninger og koblingspunkter skal ikke ha brudd og knekker på seg, siden det kan oppstå såkalte lysbuer med svært høy varme, sier Arne Lycke i If.

Ett rom skal handymannen holde seg unna: Badet.

Lavere erstatning

– Det er krav om å bruke fagfolk på VVS og elektriske arbeider. Dessuten må du ha dokumentasjon på arbeidet som utføres og hvilke produkter som er montert. Eksempelvis skal membran gjøres på forskriftsmessig måte og fotodokumenteres, sier Arne Lycke.

Dersom VVS- og el-arbeider ikke er gjort av autoriserte installatører, kan det bety avkortning i erstatningen ved skade.

– Sørg for å bruke skikkelige fagfolk når du pusser opp. Enkle snekkerarbeider, maling og overflatebehandling kan du godt gjøre selv, men ut over det dette er det håndverkere som gjelder, sier fagsjefen i If.

Den viktige sjekklisten

Når du engasjerer håndverker, bør du sjekke at firmaet er momsregistrert, har et organisasjonsnummer og har regnskap i Brønnøysundregistrene. Tenk også over at du har reklamasjonsfrist etter lov om håndverkertjenester, og dermed bør du helst være sikker på at firmaet finnes noen år frem i tid. Og ikke minst: Være mulig å få tak i.

– Firmaet bør også ha ansvarsforsikring. Det er selskapets tabbeforsikring dersom noe skulle gå galt under arbeidene, sier Arne Lycke.

– Be om referanser du kan kontakte. Tidligere kunder er alltid bra å snakke med, sier han.

Kontaktpersoner i forsikringsselskapet If:

• Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no
  • Fagsjef Arne Lycke, telefon 92 83 35 19