Disse røykvarslerne bør sjekkes

Pressemelding   •   apr 23, 2014 07:40 CEST

Røykvarslere har begrenset levetid. Sjekk datomerkingen, og bytt varsler – uansett type – hvert åttende til tiende år, er rådet fra forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Røykvarslerne hjemme hos deg kan ha gått ut på dato uten at du aner det.

Alle varslere hvor den hvite plasten er gulnet av elde bør sjekkes grundig.

Forsikringsselskapet If frykter at mange boliger har ioniske røykvarslere hvor detektoren har overskredet datostemplingen med mange år. Det kan bety forskjell mellom liv og død ved brann.

– Vi er redd mange ikke er klar over denne merkingen, sier fagsjef Terje Hagelund i If.

Oppdager ulmebranner

Optiske røykvarslere er i ferd med å ta over for ioniske varslere, men fremdeles finnes det et stort antall av den gamle typen i norske hjem. Mange er uvitende om at evnen til å oppdage røyk svekkes over tid hos de ioniske røykvarslerne, og at det finnes datostempling inni de fleste varslere av denne typen.

– Åpner du lokket på den ioniske røykvarsleren din, vil du som regel se en «best før»-dato. Den sier noe om hvor lenge den lille radioaktive kilden i detektoren din klarer å oppdage røyk raskt, sier Terje Hagelund. Brannmannen jobber til daglig med brannforebygging og opplæring i brannsikkerhet ved forsikringsselskapet Ifs sikkerhetssenter i Hobøl.

– Er du i tvil om hvor gammel røykvarsleren er, bør du uansett bytte til en ny, optisk røykvarsler. Denne typen oppdager de skumle ulmebrannene med mye giftig røyk hurtigere enn de ioniske varslerne, sier han.

Hvis du er usikker på om røykvarslerne du har er optiske eller ioniske, se etter merket for radioaktivitet. De ioniske har dette merket.

Varsler på soverom

Forsikringsselskapet If anbefaler å bytte røykvarsler hvert åttende til tiende år, uansett type. Grunnen er at de elektroniske komponentene eldes og at det kan bygge seg opp støv inni varsleren. Dette påvirker evnen til de de optiske varslerne å opptre stabilt og få øye på røykpartikler. Er det mye støv og skitt i miljøet varsleren befinner seg i, bør man vurdere å bytte oftere enn anbefalingen.

I tillegg til røykvarsler i hver etasje, bør du ha røykvarsler på alle soverom. Det er en stor fordel om alle røykvarslerne i boligen er seriekoblet med hverandre. Piper én, piper alle.

– Med lukkede dører og langt fra kjeller til andre etasje, er det ikke alltid så lett å høre alarmen. Særlig ikke hvis man sover tungt, påpeker kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

– Optiske røykvarslere som snakker trådløst med hverandre er lette å få tak i. Billigere og bedre sikkerhetstiltak hjemme får du ikke. Dessverre opplever både brannmannskapene og vi at mange hjem mangler røykvarslere – eller at de har batterier som ikke virker, sier Clementz.

Test og bytt batteri minst én gang årlig, oppfordrer han. I tillegg til å trykke på batteritesteknappen, bør du sjekke røykvarslerne med å blåse ut et stearinlys og holde røyken under.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: