-Selvlensende båter synker som stein

Pressemelding   •   nov 03, 2016 08:15 CET

Båter må støttes opp slik at de ikke påfører egen eller andre båter skader

Årets båtsesong viser flest innmeldte båtskader i august, og færre skader i juni og juli. Ustabilt sommervær må ta en del av skylden. Men nå synker selvlensende båter som stein på grunn av vind og nedbør, ifølge If.

I 2015 utbetalte norske forsikringsselskap 470 millioner kroner i erstatning til båtfolket fordelt på i underkant av 11.000 skader. Havariskader utgjør halvparten av utbetalingene. I båtstatistikken til If fremgår det at halvparten av alle båtskadene skjedde utenom sommermånedene.

-Når det gjelder årets båtskader viser de en nedgang både når det gjelder antall innmeldte skader og utbetalinger i sommermånedene. Det mener vi har sammenheng med været, som gjorde at mange av båtene lå i fortøyningene i juni og juli, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

I følge Vennesland er det innmeldt flest båtskader til If i august. - Fint vær gir økt bruk av båten. Men det har også periodevis vært kraftig vind og mye nedbør rundt om i landet, og det er en dårlig kombinasjon for selvlensende båter. De selvlensende båtene har sunket som stein, sier hun.

Typisk sommerskader er grunnstøtinger

-Mange av årets sommerskader skjedde som følge av at båten var i bruk. Mindre grunnstøtinger i farvann hvor båteier er godt kjent. Som regel med kartplotter om bord, men lite til hjelp når båtfører er uoppmerksom. Tyverier og synkeskader er også gjengangere, sier Vennesland.

Høsten gir mange synkeskader

- Dårlig vær på høsten, og båter som ligger ute på hyttene med lite ettersyn, er en utfordring. Både i august og september har vi fått innmeldt mange synkeskader, der hendelsen er oppdaget av hyttenaboen eller annen nabo, sier båtsjef Per Arne Strandenes i If.

Ta båten på land

Få bruker båten om høsten, og enda færre om vinteren, så det er absolutt tid for å få farkosten på land nå, mener Strandenes. Men noen båteiere har båten liggende på sjøen også høst og vinter, og for dem er det ekstra viktig å føre tilsyn med båten.

- Uansett om båten ligger i sjøen eller står på land, så er hyppig og grundig tilsyn viktig. Åpne dørk-luker, skuffer og skap for å se at alt er normalt. Sørg også for at båten er forsvarlig tildekket.

Når båten skal på land må den støttes opp på en måte slik at den ikke påfører egen eller andre båter skader. Vi anbefaler en solid båtkrybbe, gjerne et stativ i stål eller aluminium. Ved bruk av løse støtter må det brukes riktig antall støttepunkter utfra båtens størrelse, sier båtsjef Per Arne Strandenes i If, som fraråder hjemmesnekrede løsninger.

Ifs råd for vinteropplag:

Vinteropplag/presenning

Når båten står på land, skal den dekkes av en presenning som beskytter mot nedbør. Enkelte fester presenningen for dårlig. I løpet av vinteren vil vinden rive av duken og man får vann i båten. Det kan medføre skader på motor og elektriske anlegg.

Vinteropplag/seilbåter

For eiere av seilbåter blir det en vurdering av om riggen skal tas ned eller bli stående oppe. Vår erfaring er at det er båter som står med riggen oppe som oftest velter. Noen har derfor etter avtale fått rabatt i premien for at riggen tas ned. I noen båtforeninger er det et krav at riggen skal tas ned.

Selvlensende båter synker

Selvlensende båter har dreneringshull i skroget som i prinsippet skal tømme båten for vann, men ofte skjer det stikk motsatte. Båten tar i stedet inn vann. Ligger båten på sjøen mellom 1. november og 31. mars skal den ha montert stoppekran, som skal være stengt når båten ikke er i bruk.

En selvlensende båt er ikke selvtømmende i alle sammenhenger, og trenger tilsyn. Hvis båten blir liggende litt tungt i sjøen, virker systemet mot sin hensikt, og båten kan ta inn vann og synke.

Sjekk at selvlensesystemet fungerer slik at det ikke er noe som tetter utløpet, løv eller lignende. Dersom båten blir liggende litt under det nivå som utløpet på selvlenseren har, strømmer vannet i stedet inn og båten synker etter kort tid.