Sjåfører skremt av usynlige langs veien

Pressemelding   •   nov 14, 2016 08:03 CET

Fotgjengere tror de blir godt sett hvis de går i gatelys. Det gjør de ikke, fastslår de som sitter i bilene. (Foto: Morguefile)

Åtte av ti i bil har opplevd nestenulykker med fotgjengere uten refleks.

Det er YouGov som har gjennomført den landsomfattende spørreundersøkelsen for forsikringsselskapet If.

- Et skremmende høyt tall. Vi kommer aldri til å slutte å mase om at refleks er viktig. Refleks redder liv, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If.

I fjor var det i alt 13 dødsulykker med fotgjengere innblandet, viser statistikk fra Statens vegvesen Vegdirektoratet. Fem fotgjengere ble påkjørt i mørke, og tre av disse brukte ikke refleks. I sju av ulykkene ble det registrert manglende bruk av refleks som en såkalt sikringsmangel ved ulykken.

Unge dropper refleksen

En bilist kan se en fotgjenger uten refleks på en ubelyst vei fra kun 25-40 meter. Hvis du bruker refleks øker synligheten til 130-140 meter. Med fjernlys kan en bilist se en fotgjenger med refleks på mer enn 400 meters avstand.

Unge under 30 år er dårligst til å bruke refleks, viser flere undersøkelser. Derfor har forsikringsselskapet If i år et samarbeid med motekjeden Weekday om en motekolleksjon med reflekterende tilbehør som består av fire vesker og en caps.

- I en undersøkelse vi gjorde i fjor, svarte sju av ti under 30 år at de aldri eller bare av og til bruker refleks i mørket. Det bekymrer oss. De oppgir at en av grunnene til at de ikke ifører seg refleks, er at det ser litt dumt ut. Vi håper reflekterende mote kan fenge og høyne bevisstheten rundt det å bli sett i mørket hos de unge. Men så må vi også huske at en god, gammeldags refleksbrikke også duger, sier Jon Berge i If.

Samarbeid om refleksmote

Dette er det tredje året If samarbeider med moteindustrien. Initiativet startet i 2014 sammen med det svenske motemerket Back og reflekskolleksjonen Watch Your Back. I fjor var det designerduoen Mardou & Dean som stod bak kolleksjonen her i Norge.

I den ferske undersøkelsen YouGov har gjort for If i år, svarer hele åtte av ti som er i bil, enten som sjåfør eller passasjer,  at de synes «fotgjengere uten refleks kommer farlig nær før jeg oppdager dem, selv i gatelys». Analysebyrået har spurt et landsrepresentativt utvalg på 1007 mennesker om deres erfaringer med nettopp denne situasjonen.

Mer om refleksinitiativet her.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: