Slik fyrer du riktig - unngå pipebrann

Pressemelding   •   jan 07, 2016 09:11 CET

Lite trekk og fuktig ved kan bidra til at det danner seg et lag med beksot på innsiden av pipa. Antenner tjærelaget, kan temperaturen på pipebrannen bli så høy som opptil 1300-1400 grader celsius, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Brenner veden i ovnen dårlig, kan innsiden av pipa bli dekket av brannfarlig tjære.

Fuktig ved og liten trekk fører til røyk som omdanner seg til såkalt beksot og løssot som setter seg på innsiden av pipa. Flammene fra ovnen eller peisen kan sette fyr på det brennbare tjærebelegget, og dermed er pipebrannen et faktum.

Over tusen branner

– Beksot antenner lett. Den kan ta fyr ved temperaturer ned mot rundt 100 grader celsius. Hvis beksoten begynner å brenne, kan brannen nå temperaturer opptil 1300-1400 grader celsius, opplyser kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Hvert år er det rundt tusen pipebranner i Norge som brannvesenet rykker ut til, viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Men det faktiske antallet pipebranner er langt høyere enn antallet utrykninger, fordi mange av brannene først blir oppdaget i etterkant ved inspeksjon.

Slik fyrer du riktig

– Ha god trekk, tørre vedkubber og skikkelig fyr, er rådet fra Sigmund Clementz i If.

– Juster heller trekken mer ned når veden har tatt ordentlig fyr. Pass imidlertid på at veden bør brenne bedre enn bare å ulme, sier han.

– Det er selvsagt også svært viktig å feie pipa med jevne mellomrom. Hvor lang tid det bør gå mellom feiingene, avhenger av bruken av ildstedet, sier Clementz.

Dersom du skulle oppdage pipebrann, er det svært viktig å ringe brannvesenet for å få slukket den. Pipebrann er ikke noe du slukker selv. Bruk av vann nedi pipa kan være direkte farlig på grunn av den høye temperaturen i skorsteinen. Brannvesenet bruker spesielle slokkemidler ved slokking av pipebrann.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If:

• Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz - telefon 98 24 98 05