Slik kommer tyven seg inn i boligen (ny statistikk)

Pressemelding   •   feb 01, 2017 11:16 CET

En ny analyse av innbruddsstatistikk avslører hvordan innbruddstyvene kommer seg inn i norske boliger. Forsikringsselskapet If har gått gjennom tusenvis av skademeldinger de siste fem årene. (Foto: If)

Vinningskriminelle utnytter husets svake punkter for å rappe med seg kontanter, smykker og mobiler. Her er lista over tyvenes innbruddsmetoder.

Forsikringsselskapet If har analysert tusenvis av skademeldinger selskapet har fått etter innbrudd de siste fem årene. Analysen avslører at tyvenes favorittframgangsmåte for å komme seg inn er å bryte opp et vindu. De vinningskriminelle foretrekker å bryte vinduet opp framfor å knuse glasset, viser statistikken. I motsetning til hva mange kanskje tror, er kjellervinduet forholdsvis lite brukt av innbruddstyver. Det er først og fremst boligens andre vinduer og veranda- eller terrassedør som er utsatt.

Hoveddør som brytes opp kommer også høyt opp på metodelista.

Over halvparten av alle innbrudd i privatboliger skjer gjennom å bryte opp enten dør eller vindu.

- Alarm med bevegelsessensor er kanskje det viktigste sikkerhetstiltaket folk kan bruke for å senke risikoen for at tyven skal velge nettopp din bolig. Gjerne med tillegg av sensorer på flere vinduer enn hva som kanskje er vanlig i dag, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Raskt inn, raskt ut

Selv om de vinningskriminelle de siste årene oftere også angriper hus med alarm, fordi mange av dem nå opererer lynraskt inne i boligen, virker alarmanlegg avskrekkende, understreker han.

- I valget mellom fem hus, hvor fire har alarm og det femte ikke har det, er det ingen tvil om hvilken bolig tyven vil foretrekke å prøve seg på, sier han.

Faren for å bli oppdaget og kampen mot klokken er det som stresser tyven mest. En trend er at innbruddstyven er inne i boligen i svært kort tid. I løpet av to-tre minutter kan tyven raske med seg det er lite, lett og kostbart. Smykker, kontanter, mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner står øverst på ønskelista. Disse gjenstandene er det lett å ta med seg i en diskret bag eller liten sekk.

Tyvene vet også veldig godt hvor de skal lete. Smykkeskrin på baderom, nattbord og garderobeskap er noe de gjennomsøker først.

De kriminelle tar toget

- Faktisk har det vært flere tilfeller de siste årene hvor boliger nær stasjoner og andre kollektivknutepunkter har vært utsatt for innbruddsraid. De nye tyvene tar toget og bussen, men neppe fordi de er spesielt miljøvennlige. Der blander de seg enkelt med andre passasjerer. Tyvgodset bærer de ubemerket med seg i håndbagasjen, sier Sigmund Clementz i If.

En metode få tenker over, er at åpne og ulåste dører er utsatt. 7 prosent kommer seg inn i privathus på denne måten. Tallet for leiligheter er 9 prosent, viser statistikken til If.

- Vi vil oppfordre til å låse ytterdøren når du er hjemme. Noen vinningskriminelle er dessverre ikke redde for å gå inn i boliger selv om det er folk til stede, gjerne utendørs, for eksempel på terrassen eller i hagen. Det er også lurt å oppholde seg i nærheten av den åpne terrassedøren på sommeren, og sørge for at den er låst når du ikke kan ha oppsikt med den, sier Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

--

Her kommer tyven inn i huset

• Annet vindu 28 %
  • Hoveddør 23 %
  • Veranda-/terrassedør 15 %
  • Annen dør 12 %
  • Kjellervindu 5 %
  • Annet 17 %

Kilde: Forsikringsselskapet If

Innbruddstyvens ønskeliste

• Smykker, dyre klokker og sølvtøy
  • Kontanter
  • Nye mobiltelefoner og nettbrett
  • Bærbare datamaskiner
  • Merkeklær
  • Digitale kameraer
  • Kostbare solbriller
  • Pass

Kilde: If Skadeforsikring

--

Privat til redaksjon: Journalister og ansatte i politiet får tilgang til presentasjonen av analysen med mer detaljert statistikk og diagrammer. Send en e-post til sigmund.clementz@if.no for å få den tilsendt.

--

Pressekontakt i forsikringsselskapet If:

• Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz, telefon 98 24 98 05