Slipper å bekymre seg for kjørelengden

Pressemelding   •   jun 01, 2017 08:03 CEST

Volvo og If samarbeider om et nytt system som sikrer korrekt kjørelengde. Foto: Volvo Cars.

Utvalgte Volvo-eiere slipper nå å bekymre seg for den årlige kjørelengden. Med teknologi som allerede er innebygd i bilen overføres kjørelengden automatisk til forsikringsselskapet, og kunden betaler kun for nøyaktig kjørelengde.

Norske bilister har så vidt sett starten på fremtidens enkle bilhold. Volvia forsikring, som er en del av If Skadeforsikring, startet dette prøveprosjektet tidligere i år. Responsen fra testgruppen har vært svært god.

Via bilens innebygde assistansesystem Volvo On Call, som velges av mer enn 90 prosent av Volvo-kundene i Norge, vil forsikringsselskapet med kundens samtykke månedlig lese av kjørelengden og sende regning for faktisk kjørelengde.

-Volvo Cars har enkelt bilhold som ett av sine viktigste fokusområder, og samarbeidet med Volvia for å sikre kundene våre korrekt pris for bilforsikringen er en viktig del av dette. Med Volvo On Call er vi i førersetet både når det gjelder sikkerhet og å kunne forenkle bilholdet på best mulig måte, sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

Mange betaler mer enn de må

Analyser If har gjort viser at 20 prosent av kundene kjører mindre enn kjørelengden de betaler for. For en helt gjennomsnittlig kunde utgjør dette fort 10-12 prosent lavere pris. Samtidig viste analysen at mange også kjører lengre enn det de er forsikret for. Skulle en ulykke oppstå kan det i verste fall få konsekvenser for forsikringsoppgjøret.

-Slik teknologien blir brukt her innebærer det en reell fordel for kunden og en mer riktig pris på forsikringen. Det synes vi er en positiv anvendelse av muligheter ny teknologi gir oss. Samtidig synes vi ikke det skal være et «krav» å bli overvåket for å få en akseptabel pris. Vi som selskap har i all hovedsak god nok oversikt til å prise riktig, sier konserndirektør for privatkunder i If, Morten Thorsrud.

Ifølge ham er Volvo en perfekt partner for prosjektet fordi de er teknologisk langt fremme.

God respons fra kundene

Når Volvo-kunden har kjørt 90 prosent av den oppgitte kjørelengden blir de gjort oppmerksom på dette av If, slik at justeringer kan gjør.

-Vi har allerede varslet kunder om at de er i ferd med å nærme seg grensen for kjørte kilometer og responsen fra kundene på denne påminnelsen, har vært god. Kundesenteret kan da hjelpe kunden med å finne ut om kjørelengden trenger å bli justert eller ei, sier Thorsrud.

Kjører du mindre enn kjørelengden du har oppgitt sørger også systemet for at de ekstra kilometerne blir overført til neste forsikringsperiode.