Sovner fra nattmaten – starter komfyrbrann

Pressemelding   •   jan 08, 2014 07:40 CET

Mange unge menn liker å steke bacon, pølser eller frossenpizza etter en tur på byen eller fest. Dessverre sovner mange fra matlagingen, og utsetter seg selv for fare for brann og livsfarlig røykforgiftning. (Foto:MorgueFile)

Trøtte festløver sovner fra nattmaten og dør av kullsvidd frossenpizza og brent bacon. Dropp varm mat hjemme etter festen, velg heller brødskiver, oppfordrer forsikringsselskapet If.

Alkohol, søvnmangel og matlaging på komfyr er en svært dårlig kombinasjon, påpeker If.

Hver tiende boligbrann her i landet starter på eller ved komfyren, viser statistikk fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Dør natt til søndag

– Eldre mennesker og unge menn er overrepresentert i delen av brannstatistikken som omfatter komfyrbranner. Brannene med eldre oppstår som oftest på dagtid, mens menn i 20-30-årene gjerne rammes av denne typen brann mellom klokken 02 og 06, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Natt til søndag er tidspunktet flest mennesker omkommer som følge av tørrkoking, viser en omfattende Sintef-studie som ble offentliggjort i 2010.

– Det er lett å minimere risikoen for de såkalte nachspiel-brannene: Mye er gjort ved å velge mat som det ikke er nødvendig å varme. Dessuten vil jeg tro at det er lettere å smøre brødblingser enn å sjonglere med stekepanne, fett og høy varme på komfyren etter noen øl, sier fagsjef Terje Hagelund ved If Sikkerhetssenter i Hobøl. Senteret driver med brannforebygging og opplæring i brannsikkerhet.

– Det er betydelig tryggere å sovne med en brødskive i fanget i stedet for å ha mat på full guffe på kokeplata og få brannvesenet på besøk, legger han til.

Giftige gasser

Sintef Norges branntekniske laboratorium analyserte i 2010 flere titall politirapporter etter komfyrbranner. Ved brannene om natten var flere enn 8 av 10 beruset da brannen oppsto. Rus er sannsynlig årsak til at folk glemmer eller sovner fra matlagingen på komfyren, fastslår Sintef NBL.

– Etter en stund er maten tørrkokt og blitt så varm at det utvikles røykgasser som blant annet inneholder giftig karbonmonoksid. I store nok konsentrasjoner kan gassen føre til kullosforgiftning og død. Hvis ikke maten fjernes fra komfyren kan det dessuten oppstå selvantenning som kan føre til brann. Brannen kan spre seg raskt til fettet som er i kjøkkeviftefilteret. Går dessuten vifta, vil den gi næring til brannen, sier Terje Hagelund i If.

Rusen gjør at man sover tungt og i mange tilfeller ikke våkner av røykvarsleren. Dømmekraften og koordineringsevnen er også svekket etter alkoholinntak, så det kan påvirke mulighetene for slukkeforsøk. Sintef NBL mener disse tingene bidrar til at dødsraten er høyere ved komfyrbranner på natten enn på dagen.

Slukkespray på kjøkkenet

If Skadeforsikring anbefaler optiske røykvarslere som er seriekoblet – og å ha slukkespray lett tilgjengelig i stue og kjøkken.

– Vi mener alle bør ha dette slukkemiddelet for hånden. Fordelen er at du kommer raskt i gang med å slukke, så kan andre løpe etter det store skum- eller pulverapparatet imens, sier Terje Hagelund i If .

Han understreker at slukkespray ikke kan erstatte vanlige brannslukkingsapparater. Den er bare et tillegg.

– Det er imidlertid viktig å merke seg at ikke alle slukkesprayer slukker fett. Boksene er merket med to eller flere bokstaver. På kjøkkenet må du ha en spray som er merket med bokstaven F. Skaff en spray med både A, B og F, som også slukker branner i fett, sier Hagelund.

Mer om komfyrbrann: Komfyren er hjemmets brannversting

Pressekontakt i If Skadeforsikring: