Speilblanke fortauer gir knekte ankler og skuldre

Pressemelding   •   jan 18, 2017 12:05 CET

Islagte fortau, veier og plasser (Foto: If)

Underkjølt regn har skapt kaoslignende tilstander på Østlandet med «curlingis» på veier og fortauer. Bruddskader i ankel, skulder, håndledd og hofter er vanlige skader på glatta, ifølge If.

- Glattisen fører i første omgang til at legevakten får nok å gjøre, siden blir skadene meldt inn til oss under reise- og ulykkesforsikringen. Behandlingsutgifter er nemlig dekket under disse to forsikringene, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Temperaturskifter har gitt curlingis både på fortau og veier på Østlandet, og gjort fremkommeligheten svært krevende. - Folk beveget seg rundt, noen gikk midt i gaten og andre holdt seg fast i bygninger i går kveld i Oslo for ikke å falle, sier Vennesland.

Ankel, skulder og håndledd ryker

Forsikringsselskapet If får alltid meldt inn bruddskader på bakgrunn av fall på glattisen, og disse skadene innebærer gjerne flere uker med gips og deretter opptrening av muskulatur og bevegelighet. Bruddskader i ankel, skulder, håndledd og hofter er de vanligste skadene.

Icebugs populære i Norge og utlandet

Folk er blitt flinkere til å «sko» bilen med riktige dekkutrustning om vinteren, men mange tenker nok mindre på egen sikkerhet på speilblank is på fortauer og veier. Brodder eller sko med pigg er tingen, mener If.

-Brodder som monteres på fottøyet er en variant, men det er også blitt mer og mer vanlig med vintersko med pigger, såkalte icebugs, som fungerer svært godt på glatta både for fotgjengere og mosjonister. Det er faktisk mulig både å få opp farten, og gå sikkert selv om føret er dårlig med brodder eller icebugs, fastslår Emma Elisabeth Vennesland i If.