Stabilt resultat for If

Pressemelding   •   aug 12, 2015 08:37 CEST

Forsikringsselskapet If kan igjen vise til et stabilt og godt resultat, når tallene for første halvår 2015 legges fram i dag.

Konsernsjef Torbjörn Magnusson i If er tilfreds med resultatet.

- Forsikringsresultatet vårt er godt i andre kvartal og første halvår samlet. Jeg har sagt det før: Vår solide forsikringsvirksomhet er mer og mer viktig, ikke minst på grunn av den turbulente situasjonen i verdensøkonomien, sier Magnusson.

- Vi tjener nå også på vår langsiktighet og store kunnskap om det nordiske markedet, sier Ifs konsernsjef.

Nøkkeltall for If

Første halvår 2015

• Det tekniske resultatet for første halvår 2015 ble 2.797 MSEK, sammenlignet med 2.563 MSEK første halvår 2014.
  • Totalkostnadsprosenten endte på 85,0 (88,3).
  • Resultatet før skatt var på 4.378 MSEK (4.334).

Andre kvartal 2015

• Det tekniske resultatet for andre kvartal 2015 ble 1.630 MSEK (1.468).
  • Totalkostnadsprosenten var 80,9 for andre kvartal (86,5).
  • Resultatet før skatt var på 2.500 MSEK (2.613).

Nøkkeltall for Ifs norske virksomhet

If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Her er nøkkeltallene for det norske markedet.

Første halvår 2015

• Det tekniske resultatet i Norge for første halvår 2015 ble 782 MSEK, sammenlignet med 1.074 MSEK første halvår 2014.
  • Totalkostnadsprosenten endte på 90,2 (86,1).

Andre kvartal 2015

• Det tekniske resultatet for andre kvartal 2015 ble 500 MSEK (659).
  • Totalkostnadsprosenten var 87,0 for andre kvartal (82,8).

- Det norske resultatet er fortsatt sterkt til tross for intensiv konkurranse i forsikringsmarkedet. Et par store skader kaster noen skygger over et ellers utmerket resultat, sier Ifs konsernsjef Torbjörn Magnusson.

- Salg av forsikringer på nettsidene til If i Norge og andre nettjenester vi tilbyr blir også stadig mer viktig for oss. Dette er et tilbud det er tydelig at nordmenn setter pris på, sier han.

Sampos resultat

If er en del av finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for april-juni 2015 var 528 millioner euro (465). Resultatet pr. aksje var 0,82 euro (0,71 euro) for andre kvartal 2015.