Stabilt resultat for If

Pressemelding   •   mai 11, 2016 08:32 CEST

Konsernsjef i If, Torbjörn Magnusson.

Forsikringsselskapet If fikk et stabilt resultat for første kvartal 2016. Nordens største skadeforsikringsselskap legger fram sin resultatrapport i dag.

- Det har vært en mild vinter over hele Norden og det har påvirket oss positivt. Samtidig er det et veldig tøft børsklima vi må hanskes med, sier konsernsjef i If, Torbjörn Magnusson.

Midt i de turbulente økonomiske tidene legger Magnusson vekt på at If økte sin kredittrating fra A til A+ hos Standard & Poor’s denne perioden.

Resultatet blir også påvirket positivt av en reserveoppløsning. Årsaken er en felles justering av forventet levealder som er gjort for hele forsikringsbransjen i Sverige.

Nøkkeltall for If

Første kvartal 2016

• Det tekniske resultatet for perioden januar-mars 2016 ble 1.719 MSEK, sammenlignet med 1.167 MSEK samme periode året før.
  • Totalkostnadsprosenten endte på 83,0 (89,2).
  • Resultatet før skatt var på 2.012 MSEK (1.879).

Nøkkeltall for Ifs norske virksomhet

If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Her er nøkkeltallene for det norske markedet.

Første kvartal 2016

• Det tekniske resultatet i Norge for perioden januar-mars 2016 ble 70 MSEK, sammenlignet med 282 MSEK samme periode året før.
  • Totalkostnadsprosenten endte på 99,1 (93,4).

- Det er fortsatt intensiv konkurranse i alle deler av det norske markedet, med et 30-talls aktive aktører innen skadeforsikring. Vi har også hatt noen storskader i industrisegmentet som påvirker det norske resultatet, sier konsernsjef Torbjörn Magnusson.

- På den positive siden merker vi at vår omfattende satsing på gode og kundevennlige nettløsninger gjør at vi vokser godt i denne delen av markedet, også i Norge, sier Magnusson.

Sampos resultat
If er en del av finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for januar-mars 2016 var 416 millioner euro (487). Resultatet pr. aksje var 0,65 euro (0,78 euro) for første kvartal 2016.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.