Stabilt resultat for If

Pressemelding   •   nov 05, 2013 08:19 CET

Ifs konsernsjef Torbjörn Magnusson

If legger fram et sterkt resultat for de ni første månedene i 2013, viser forsikringsselskapets resultatrapport som ble publisert tirsdag morgen.

Ifs konsernsjef Torbjörn Magnusson sier det er et svært bra resultat han nå legger fram for perioden januar-september 2013.

– Den viktigste forklaringen er det sterke fokuset på underwriting vi har hatt i bedriften i lang tid. En hurtig utvikling av vårt salgstilbud på internett og en bra start for forretningsinitiativene som ble tatt i vår, bidrar ytterligere til den gode lønnsomheten. Dette er faktisk den beste totalkostnadsprosenten for årets første ni måneder noensinne for If, sier Magnusson.

Nøkkeltall for If

Januar-september 2013
·  Det tekniske resultatet ble 3 890 MSEK for de ni første månedene i 2013, sammenlignet med 3 824 MSEK for tilsvarende periode året før.
·  Totalkostnadsprosenten var 88,2 prosent (88,9 prosent) for januar til september i år.
·  Resultatet før skatt var 6 004 MSEK (5 749 MSEK).

Tredje kvartal 2013
·  Det tekniske resultatet for tredje kvartal 2013 ble 1 401 MSEK (1 204 MSEK).
·   Totalkostnadsprosenten var 87,2 prosent (89,0 prosent) denne perioden.
·  Resultatet før skatt var 1 970 MSEK (1 744 MSEK).

Nye regnskapsprinsipper gjør at tallene for 2012 ikke stemmer overens med tidligere publiserte tall.

Nøkkeltall for Ifs norske virksomhet
If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Her er nøkkeltallene for den norske virksomheten.

Januar-september 2013
·  Det tekniske resultatet for den norske virksomheten var 1 884 MSEK (2 227 MSEK) for de ni første månedene i 2013.
·  Totalkostnadsprosenten var 84,3 prosent (81,7 prosent) denne perioden.

Tredje kvartal 2013
·  For tredje kvartal 2013 var det tekniske resultatet for den norske virksomheten 669 MSEK (684 MSEK).
·  Totalkostnadsprosenten var 82,9 prosent (82,9 prosent) for juli til september 2013.

– If legger fram et veldig stabilt resultat i Norge, med en god utvikling i porteføljen og hurtig vekst i internettsalget, sier Torbjörn Magnusson.

Sampos resultat
If er en del av finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for juli-september 2013 var 403 millioner euro (370). Resultatet pr. aksje var 0,62 euro (0,56 euro) for tredje kvartal 2013.

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.