Stabilt resultat for If

Pressemelding   •   mai 07, 2014 08:53 CEST

Konsernsjef i If, Torbjörn Magnusson

Forsikringsselskapet If legger fram et sterkt resultat for første kvartal 2014, viser resultatrapporten som ble publisert i dag.

Konsernsjef Torbjörn Magnusson sier If legger fram et bra forsikringsresultat første kvartal i år.

- En faktor som bidrar til dette er den milde vinteren med færre forsikringsskader enn et normalår. Samtidig har de lange rentene falt fra et allerede lavt nivå. Det påvirker investeringene våre, noe som understreker betydningen av Ifs langsiktige strategi med sterkt fokus på lønnsomheten i kjernevirksomheten.

Nøkkeltall for If

·  Det tekniske resultatet for første kvartal 2014 ble 1 095 MSEK, sammenlignet med 1 038 MSEK for tilsvarende periode året før.

·  Totalkostnadsprosenten var 90,3 prosent (90,9 prosent).

·  Resultatet før skatt var 1 721 MSEK (1 726 MSEK).

Nøkkeltall for Ifs norske virksomhet

If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Her er nøkkeltallene for den norske virksomheten første kvartal 2014.

·  Det tekniske resultatet i Norge var 415 MSEK, sammenlignet med 468 MSEK for tilsvarende periode i fjor.

·  Totalkostnadsprosenten var 89,5 prosent (89,1 prosent) denne perioden.

– If legger fram et bra og stabilt resultat i Norge. Hele bransjen nyter godt av den milde vinteren, men storbrannene i Lærdal og Flatanger er en påminnelse om at fjorårets nedgang i branner var tilfeldig, sier Torbjörn Magnusson.

Sampos resultat

If er en del av finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for januar-mars 2014 var 396 millioner euro (370). Resultatet pr. aksje var 0,63 euro (0,57 euro) for første kvartal 2014.