Stabilt resultat for If Skadeforsikring

Pressemelding   •   aug 07, 2013 08:46 CEST

Ifs konsernsjef Torbjörn Magnusson

If Skadeforsikring fikk et sterkt resultat første halvår 2013, viser resultatrapporten som ble publisert onsdag morgen. Flommen i Gudbrandsdalen og på Østlandet i mai rammet svært mange kunder.

Konsernsjef Torbjörn Magnusson sier If igjen kan legge fram et stabilt og sterkt resultat.

- Det omfattende arbeidet med å integrere Trygs finske kunder og organisasjon er godt gjennomført. Det nye salgssamarbeidet med Nordea som vi har innledet i en rekke land har også startet bra, med flere tusen solgte forsikringer siden forsommeren.

Nøkkeltall for If

Første halvår 2013
·  Det tekniske resultatet første halvår 2013 ble 2 489 MSEK, sammenlignet med 2 620 MSEK samme periode i 2012.
·  Totalkostnadsprosenten var 88,8 prosent (88,8 prosent).
·  Resultatet før skatt var 4 034 MSEK (4 006 MSEK).

Andre kvartal 2013
·  Det tekniske resultatet andre kvartal 2013 ble 1 451 MSEK, sammenlignet med 1 558 MSEK samme periode i 2012.
·  Totalkostnadsprosenten var 86,7 prosent (85,9 prosent).
·  Resultatet før skatt var 2 308 MSEK (2 260 MSEK).

Nøkkeltall for Ifs norske virksomhet

If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Her er nøkkeltallene for den norske virksomheten.

Første halvår 2013.
·  Det tekniske resultatet i Norge første halvår 2013 ble 1 215 MSEK, sammenlignet med 1 543 MSEK samme periode i 2012.
·  Totalkostnadsprosenten var 85,0 prosent (81,1 prosent).

Andre kvartal 2013
·  Det tekniske resultatet andre kvartal 2013 ble 747 MSEK, sammenlignet med 1 199 MSEK samme periode i 2012.
·  Totalkostnadsprosenten var 80,8 prosent (68,9 prosent).
- If har et svært tilfredsstillende resultat i Norge andre kvartal med god lønnsomhet og fin vekst, ikke minst på privatsiden, sier Torbjörn Magnusson.

- Flommen i Gudbrandsdalen og på Østlandet i mai rammet rekordmange kunder. Vi synes det er bra at de verst rammede huseierne får tilbud om nye tomter å bygge husene sine på. Men vi mener samtidig at arbeidet med å sikre byer og sårbare lokalsamfunn må forseres. Det vil snart komme nye flommer og ekstremnedbør. Da er det bedre for alle parter at vi tar regningen på forhånd.

Sampos resultat

If er en del av finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for april-juni 2013 var 455 millioner euro (444). Resultatet pr. aksje var 0,70 euro (0,67 euro) for andre kvartal 2013.

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.