Sterkt og stabilt resultat for If

Pressemelding   •   feb 10, 2016 08:41 CET

Konsernsjef i If, Torbjörn Magnusson. Foto: If. Link til nedlastning av foto nederst i saken.

Forsikringsselskapet If legger fram et sterkt og stabilt resultat for 2015 i dag. Nordens største skadeforsikringsselskap fikk en rekordlav totalkostnadsprosent for 2015, med 85,4 (87,7).

- Aldri før har vi lagt fram en så lav totalkostnadsprosent. Gjennom året fornyet vi også alle våre viktige partneravtaler, noe som er med på å sikre oss en fortsatt sterk posisjon i markedet, sier Ifs konsernsjef Torbjörn Magnusson.

Han legger til at fjoråret var et vanskelig år i finansmarkedet med liten avkastning på investeringene. Det setter store krav til et godt forsikringsresultat.

- Utviklingen av digitale tjenester hos If skjøt ytterligere fart i 2015 og vi fortsatte investeringene for å gi kundene våre enda bedre service, sier Ifs konsernsjef.

Nøkkeltall for If

Hele 2015

• Det tekniske resultatet for 2015 ble 5.753 MSEK, sammenlignet med 5.352 MSEK for 2014.
  • Totalkostnadsprosenten endte på 85,4 (87,7).
  • Resultatet før skatt var på 8.589 MSEK (8.474).

Fjerde kvartal 2015

• Det tekniske resultatet for fjerde kvartal 2015 ble 1.258 MSEK, sammenlignet med 1.365 MSEK for fjerde kvartal 2014.
  • Totalkostnadsprosenten var 87,7 for fjerde kvartal (87,1).
  • Resultatet før skatt var på 1.899 MSEK (2.039).

Nøkkeltall for Ifs norske virksomhet

If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Her er nøkkeltallene for det norske markedet.

Hele 2015

• Det tekniske resultatet i Norge for 2015 ble 1.779 MSEK, sammenlignet med 2.736 MSEK for 2014.
  • Totalkostnadsprosenten endte på 88,0 (82,0).

Fjerde kvartal 2015

• Det tekniske resultatet for fjerde kvartal 2015 ble 364 MSEK (944).
  • Totalkostnadsprosenten var 89,6 for fjerde kvartal (74,3).

- Det er fortsatt uvanlig få forsikringsskader i Norge, samtidig som den intensive konkurransen innen skadeforsikring fortsetter. Til tross for flere storskader blant våre største industrikunder på tampen av året, ga det oss et godt resultat i fjor, men også et fall i premieinntektene, sier Torbjörn Magnusson, konsernsjef i If.

Han fremhever også at salget av forsikringer på Ifs nettsider fortsetter å øke i Norge. Fra 2014 til 2015 økte inntektene fra nettsalget med 18 prosent.

Sampos resultat

If er en del av finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for 2015 var 1.888 millioner euro (1.759). For fjerde kvartal 2015 var resultatet 413 millioner euro (447). Resultatet pr. aksje var 0,65 euro (0,70) for perioden oktober-desember 2015.