Stor elgfare akkurat nå

Pressemelding   •   feb 11, 2016 11:43 CET

Det er særlig i skumringen og grålysningen at påkjørsler av elg og annet hjortevilt skjer, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Politiet i flere deler av Norge melder om mange elgpåkjørsler de siste dagene.

Det er særlig i Trøndelag og Nord-Norge det har vært mange kollisjoner med elg. På ett døgn har det bare i Salten-området vært ti viltpåkjørsler, melder nettavisen bodonu.no. Åtte elg og to rein har måttet bøte med livet, ifølge politiet.

Også i Trøndelag og i flere innlandsområder på Østlandet har det vært mange sammenstøt med elg den siste uka.

Flertallet av kollisjoner med elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene fra oktober til februar, viser beregninger fra forsikringsselskapet If.

I jaktåret 2014-2015 mistet 3808 elg, hjort, villrein og rådyr livet etter kollisjoner på norske veier, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Slik unngår du elgen

– Våre råd til deg som er ute på veien: Følg med på skilting, kjør aktsomt, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg, hjort eller rein. Og – som alltid – tilpass farten etter forholdene, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Risikoen for å kjøre på elg og annet hjortevilt er aller størst i skumringen om kvelden og i grålysningen om morgenen.

Ett sekund

Når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200-300 kilo, er det snakk om et svært kraftig sammenstøt. Selv om nye biler blir sikrere og sikrere fysisk, er det vanskelig å beskytte seg mot en slik kollisjon. De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke, opplyser If.

Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe. De alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp. Det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: