Stor elgfare akkurat nå

Pressemelding   •   feb 06, 2017 13:07 CET

Det er særlig i skumringen og grålysningen at påkjørsler av elg og annet hjortevilt skjer om vinteren, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Politiet i flere deler av Norge melder om mange viltpåkjørsler de siste dagene.

Det er særlig i Trøndelag og Nord-Norge det har vært mange sammenstøt med elg, men også i innlandsområdene på Østlandet skjer det påkjørsler av elg og rådyr ukentlig nå.

Mandag morgen ble politiet i Vestoppland politidistrikt varslet om to viltpåkjørsler, en elg og ett rådyr, melder oa.no. Lørdag kveld ble en elg påkjørt i Sortland. Viltnemnda ble kontaktet etter påkjørselen, og konstaterte at elgen la svøm på havet, melder Bladet Vesterålen

Flertallet av kollisjoner med elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene fra oktober til februar, viser beregninger fra forsikringsselskapet If.

I jaktåret 2015-2016 mistet 5671 elg, hjort, villrein og rådyr livet etter kollisjoner på norske veier, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Det har vært en nedgang av påkjørte elg (minus 9 prosent) og hjort (minus 18 prosent) det siste året, men en økning av kollisjoner mellom rådyr og motorkjøretøy (10 prosent).

Slik unngår du elgen

– Våre råd til deg som er ute på veien: Følg med på skilting, kjør aktsomt, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg, rådyr, hjort eller rein. Og – som alltid – tilpass farten etter forholdene, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Risikoen for å kjøre på elg og annet hjortevilt er aller størst i skumringen om kvelden og i grålysningen om morgenen i vinterhalvåret. På denne årstiden holder også hjortedyrene større avstand til vei og bebyggelse om dagen, noe som fører til at det blir færre påkjørsler på dagtid enn i sommerhalvåret.

Ett sekund

Når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200-300 kilo, er det snakk om et svært kraftig sammenstøt. Selv om nye biler blir sikrere og sikrere fysisk, er det vanskelig å beskytte seg mot en slik kollisjon. De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke, opplyser If.

Løper en elg ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe. De alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp. Det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If: