Stor reiseundersøkelse: Slik reiser nordmenn i år

Pressemelding   •   jul 24, 2018 09:09 CEST

Spania er det mest populære reiselandet utenfor Norge, viser den store reiseundersøkelsen til Europeiske Reiseforsikring. (Foto: Morguefile)

Hver fjerde nordmann har i løpet av det siste året vært på tre reiser eller mer til land utenfor Skandinavia.

Det er en økning på mer enn 30 prosent fra i fjor, viser Europeiske Reiseforsikrings store reiseundersøkelse for 2018.

- Alle aldersgrupper reiser mer til utlandet sammenliknet med tidligere år, sier informasjonsdirektør Jon Berge i forsikringsselskapet If og Europeiske Reiseforsikring.

Gruppen som har fem eller flere reiser til utlandet øker også svært kraftig.

- Det er også fremdeles slik at det er 60-åringene som topper listen over de som reiser aller mest til land utenfor Skandinavia, sier opplyser Berge.

Reiseundersøkelsen 2018 ble utført i april i år, og kartlegger nordmenns ferievaner det siste året. 992 intervjuer gjort av Kantar TNS på oppdrag for Europeiske ligger til grunn for den omfattende undersøkelsen.

Andelen som reiser på en tema- og opplevelsesreise har økt noe, til 15 prosent. Det samme har andelen som reiser på biltur utenfor Skandinavia. 14 prosent har oppgitt dette reisealternativet i undersøkelsen.

Fjellvandring populært

Antallet som vil ha en aktivitetsferie holder seg stabilt. I alt har rundt én av ti nordmenn tilbragt en ferietur på denne måten i løpet av det siste året.

- Blant alle de som har feriert, er det alpinferie eller fjellvandring som er de mest populære aktivitetene. Toppturer har også blitt veldig populært. 17 prosent av de spurte har vært på en slik tur. Det er mange som gjør det i Norge, men også flere som drar til Mellom-Europa, Kilimanjaro i Afrika og så langt bort som Canada for å gjøre dette, sier Jon Berge i Europeiske.

Sykkelturer i Skandinavia eller trening på Mallorca er også populært. 16 prosent av de spurte har deltatt på en slik tur. 7 prosent har også deltatt på en såkalt boot-camp ferie det siste året. 2 prosent var på yoga-ferie.

Norgesferie på topp

Når det kommer til den såkalte hovedferien, er det fremdeles Norge som er det største reisemålet. Hele én av fire legger ferien til hjemlandet. Mens fire av ti på norgesferie reiser til hytta eller en ferieleilighet, legger én av seks ut på bilferie i Norge.

De mest populære landene å legge hovedreisen til deretter er Spania og Hellas, før Sverige følger på en fjerdeplass.

- Nesten én av fire nordmenn som reiser utenfor Skandinavia reiser til Spania, inklusive Mallorca eller Kanariøyene. De aller fleste gjør det for å få varme. Av disse reiser en av ti til et eget feriehus eller leilighet, sier Jon Berge i Europeiske.

Én av ti på tur alene

Hvem vi reiser sammen med når vi skal ta årets hovedreise har imidlertid ikke endret seg mye sammenliknet med i fjor:

Mens én av ti velger å dra på denne ferien alene, reiser 62 prosent sammen med ektefelle, samboer eller kjæreste. 3 prosent valgte å ha med svigermor og/eller svigerfar på årets hovedferie, mens 2 prosent har med seg hunden eller katten sin.

De 20 mest populære ferielandene for nordmenns hovedreise

19. Karibien 2 %
20. Finland 1 %

Kilde: Europeiske Reiseforsikring / Kantar TNS