Store skader etter Synne

Pressemelding   •   des 06, 2015 14:10 CET

Det er mange kjellerskader. Her fra en kjeller i Kristiansand på søndag. Foto: If.

Ekstremværet Synne har gjort store skader i Agder og Rogaland. Kjellere fulle av vann er den vanligste forsikringsskaden. Situasjonen er fremdeles dramatisk mange steder og det forventes mange flere innmeldte skader.

Flere steder på Vestlandet samt noen steder på Østlandet har været også gjort skade. Tidlig søndag ettermiddag har forsikringsselskapet If fått meldt inn mellom 30 og 40 skader. Kristiansand, Stavanger, Egersund, Haugesund og Kvinesdal er blant stedene det meldes inn skader fra.

- Dette tallet kommer til å bli høyere. Mange steder stiger vannet fortsatt og der er det ennå lite vi kan gjøre. I tillegg er det flere som er evakuerte og derfor ikke har oversikt over skadeomfanget i husene sine, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring.

- Nødetatene og lokale krisestaber har gjort en kjempejobb med å bistå folk som har fått skader. Nå setter vi fortløpende inn våre skadeeksperter som rydder opp og begrenser videre skader, sier Berge.

Tekstmeldinger til kunder

- Mange har gjort mye for å begrense skader. Fredag sendte vi ut tekstmeldinger til kunder i berørte områder med skadeforebyggende tips og mange har tatt disse til følge. Men når været blir så voldsomt som nå, er det mange steder vanskelig å gjøre noe som helst, sier Jon Berge hos If.

Det varierer veldig fra sted til sted hvor store vannskadene er. I noen tilfeller holder det å rengjøre og tørke kjelleren, i andre må det gjøres større renoveringer.

- Vi forventer stor pågang utover søndag kveld og på mandag og har satt skadeapparatet vårt i høyeste beredskap, sier Berge.

2015 - et kostbart år

2015 blir et svært kostbart år forsikringsmessig. Naturskadene etter flere ekstremvær i år har allerede passert 1,1 milliarder kroner og beløpene stiger. Det massive regnværet over Østlandet i starten av september kostet forsikringsselskapene over 400 millioner kroner og ekstremværet Petra senere i måneden kostet over 120 millioner. På starten av året gjorde ekstremværet Nina skader for over en halv milliard. På toppen av dette kommer kostnadene knyttet til været denne helgen.

Slik begrenser du vannskadene:

• Har du fått vann i kjelleren, kontakt brannvesenet og forsikringsselskapet ditt. Brannvesenet bidrar med den viktige første hjelpen, mens skadeeksperter fra forsikringsselskapet tar over etterhvert for å rydde opp og begrense videre skader.
  • Ta ut sikringer for elektrisk anlegg for den etasjen som har vært oversvømmet
  • Tøm bygningen for vann som ikke har rent ut
  • Riv ut gulvbelegg/tepper og lagre dette på eiendommen
  • Ta ut/åpne vinduer i kjeller, og fest netting over vinduet med lekter som spikres for forsvarlig tetting. La innvendige dører stå åpne