- Ta med reiserøykvarsler på julereisen

Pressemelding   •   des 11, 2013 08:53 CET

Ta med reiserøykvarsler på tur, oppfordrer Dagfinn Kalheim (t.v.) i Norsk Brannvernforening og Harald S. Hollerud i Europeiske Reiseforsikring. Svært mange land har ikke like strenge krav til til røykvarslere, slokkeutstyr og rømningsveier som vi er vant til her hjemme. (Foto: Terje Heistad, Millimeterpress)

I en fersk undersøkelse blant nordmenn som har bestilt sydenferie i jula, svarer to av tre at de ikke vet om det er røykvarsler i leiligheten eller huset de skal feriere i. Samtidig svarer bare 5 prosent at de tar med egen røykvarsler på turen. Det betyr at nordmenn på juleferie i Syden ofte tar fri fra brannsikkerheten vi har hjemme.

Norsk brannvernforening og Europeiske Reiseforsikring ber sydenturister være på vakt mot de typiske jule- og nyttårsbrannene.

- At det er flere branner i desember er ikke bare et norsk fenomen. Også i typiske ferieland er desember høytid for branner. Det er utstrakt bruk av både åpen ild, levende lys og elektrisk julebelysning. I mange land er det også en langt mer slepphendt holdning til fyrverkeri, påpeker Harald Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring.

Kanariøyene er det store reisemålet for mange nordmenn i jula. I Spania er røykvarslere langt mindre utbredt enn her hjemme.

- Det er naivt å forvente at utleieboliger i sydligere strøk har samme standard som vi er vant til her hjemme når det kommer til brannsikkerhet. Svært mange land har ikke like strenge krav til verken røykvarslere, slokkeutstyr eller rømningsveier, sier adm. direktør Dagfinn Kalheim i Norsk brannvernforening.

Han anbefaler folk å ta med en egen røykvarsler i kofferten. Det finnes egne reiserøykvarslere å få kjøpt i sikkerhetsbutikker og i nettbutikker. Disse har gjerne en festeanordning som gjør det enkelt å plassere røykvarsleren på et høyt punkt uten å måtte skru den fast. En helt ordinær røykvarsler vil også gjøre nytten.

- Bare noen få åndedrag med giftig brannrøyk kan sette deg ut av spill. For din egen og familiens sikkerhet anbefaler vi derfor at du tar med en reiserøykvarsler med friskt batteri, som kan sørge for tidlig varsling hvis det skulle begynne å brenne der du er innlosjert. I tillegg er det viktig at du gjør deg kjent med rømningsveier og hvilke slokkemidler du har tilgjengelig, fremholder Kalheim.

Nødnumre er heller ikke de samme i utlandet som her i landet. Her varierer det fra land til land, og noen steder også fra by til by.

- Hvis ulykken skulle være ute, er det viktig at du vet hvor du skal ringe for å få rask hjelp. Når du kommer til et nytt sted, pass på å notere deg hvilke nødnumre som gjelder der. I Spania kan man for eksempel ringe 080 uten retningsnummer for å kontakte brannvesenet, selv fra en norsk mobiltelefon. I tillegg er det nyttig å ha kontaktinformasjon til norske ambassader og konsulater, samt reiseforsikringsselskap, i tilfelle behov for bistand, sier Harald Hollerud.

Kontaktpersoner for media:

• Dagfinn Kalheim, adm.dir. Norsk brannvernforening, telefon 977 59 029
  • Harald S. Hollerud, dir. Europeiske Reiseforsikring, telefon 928 16 230

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 800 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.