Tenker på brann, men sjekker ikke rømningsveier

Pressemelding   •   jul 05, 2013 11:12 CEST

Dagfinn Kalheim (t.v.) og Harald Hollerud ber nordmenn på ferie sjekke rømningsveiene på hotellene

En ny undersøkelse viser at nordmenn flest eropptatt av brannsikkerhet når de er på utenlandsferie. Men de glemmer å sjekke ut rømningsveiene.

Hele 86 prosent sier at de lese rplakat/oppslag på døren om rømningsveier i tilfelle brann når de sjekker inn pået nytt hotellrom. Men det er bare 12 prosent som faktisk prøver fysisk ut en
rømningsvei. - Når man er på et nytt og ukjent sted bør man i tillegg til å sjekke rømningsplanen, finne ut om den er enkel å gjennomføre. Dette gjør man aller best ved å gå den anbefalte løypa, i det minste frem til nærmestenødutgang sier Harald Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring.

Undersøkelsen viserogså at 1 av 5 er mer redd for brann når de er på utenlandsreise enn hva de er
ellers. - Denne usikkerheten er forståelig nok med tanke på at man befinner segpå et helt ukjent sted. Et godt tips kan være å ha med seg en reiserøykvarsler,sier Dagfinn Kalheim, adm. direktør i Norsk
brannvernforening.- Dette er spesielt viktig for de som velger private eller billige overnattingsalternativer, sier Kalheim.

Undersøkelsen ble foretatt av TNS Gallup på oppdrag fra Europeiske Reiseforsikring. Resultatene gir et representativt bilde av nordmenn mellom 16 og 67 år som harvært på privat reise utenfor Skandinavia i løpet av det siste året.

Funn
fra undersøkelsen:

86 prosent sier de leser rømningsplanen når
de sjekker inn på nytt hotellrom

88 prosent prøver ikke ut rømningsveiene

41 prosent leser ikke sikkerhetsråd i perm
eller lignende som er lagt ut på rommet

20 prosent sier de føler seg mindre trygge
med hensyn til brannsikkerheten når de er på utenlandsreise.

Mest utrygge føler de seg som har barn, og de
som reiser til Bulgaria, Egypt, og  Asia (utenom Thailand)

De under 30 er minst opptatt av
brannsikkerheten når de er på utenlandsreise

Kontaktpersoner for media:

Harald Hollerud, direktør i Europeiske Reiseforsikring

Mobiltlf: 928 16 230

Dagfinn Kalheim, adm. direktør i Norsk brannvernforening

Mobiltlf: 977 59 029

Forsikringsselskapet If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var 40 milliarder svenske kroner i 2012. Det er 6 200 ansatte i konsernet. If er en del av finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr blant annet bilforsikringer, husforskringer, bedriftsforsikringer og personforsikringer.