Flest sykkeltyverier i august

Pressemelding   •   aug 01, 2017 08:05 CEST

Antallet sykkeltyverier varierer veldig fra måned til måned i sykkelsesongen, viser en ny analyse fra forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Når sommerferien er over, slår sykkeltyvene til. Det viser nye tyveritall.

August er den måneden i året hvor det stjeles flest sykler her til lands. Den absolutte tyveritoppen er i dagene rundt skolestart, viser en gjennomgang fra forsikringsselskapet If av sykkeltyverier de fire siste årene.

I løpet av hele fjoråret ble 11 203 sykler meldt stjålet til forsikringsselskapene, ifølge bransjestatistikk fra Finans Norge. Men tallene er i virkeligheten flere tusen høyere, fordi mange sykler med lav verdi ikke blir meldt stjålet, verken til forsikringsselskap eller politi.

Forsikringsselskapet If har gått gjennom tusenvis av sykkeltyverier som har vært meldt inn til selskapet de siste fire årene. Analysen viser mens at antallet sykkeltyverier går ned i sommerukene, er det et tydelig oppsving i tyverier av sykler rett før sommerferien og rett etter. August er måneden med gjennomsnittlig flest sykkeltyverier, etterfulgt av juni og september. Antallet sykkeltyverier er nesten 30 prosent lavere i juli enn i august, viser tyveritallene hos If.

- Noen tyver tar sikkert sommerferie, men hovedårsaken er nok at det er rett og slett er færre sykler ute på gater og veier når folk ikke sykler til og fra jobb og skole, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Skolestart verst

- Perioden 19.-26. august peker seg ut, kanskje ikke overraskende ettersom dette er rett etter skole- og studiestart og folk flest er tilbake til hverdagen etter en sommer hvor det kanskje har vært lite aktivitet på sykkelen, sier Clementz.

En solid lås på sykkelen er viktig, men det er ikke alltid nok for å skremme tyven, understreker han.

- Det er faktisk en del andre saker som virker vel så mye inn på om tyven velger å gå løs på din sykkel eller ikke, sier Sigmund Clementz i If.

- Alle skjønner at det er viktig med en god lås og å låse sykkelen fast til noe som ikke kan flyttes. Men ofte skal det litt mer til for å finte ut tyven, sier han.

Gjør det vanskelig

Med noen enkle forsholdsregler kan du gjøre det ubehagelig for tyver på speiding - og minke sannsynligheten for at din sykkel blir borte, påpeker If:

• Lås sykkelen der det er stor trafikk av folk, ikke der det nesten aldri er noen. Fest sykkelen til noe det ikke går an å flytte.
  • Ta med deg setet og verdifulle deler - som lykter som lar seg fjerne - når du parkerer. Det gjør sykkelen din mindre attraktiv.
  • Bruk enda en lås om det er praktisk mulig. To solide sykkellåser - gjerne med litt forskjellige sikkerhetsanordninger - gjør at tyven kanskje må bruke dobbelt så lang tid på din sykkel. Med enda større fare for å bli oppdaget enn ellers.

Pressekontakt i forsikringsselskapet If:

• Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz - telefon 98 24 98 05