Kjenner du dette nye gule påbudet?

Pressemelding   •   feb 26, 2014 07:40 CET

En ny type nødvest - sammenbrettet på størrelse med en mobil - er utviklet for å være enkel å få med seg for førere av moped og motorsykkel. Ved nyttår ble det påbudt å ha med seg gul refleksvest for disse trafikantene. Vesten skal brukes ved nødstans. (Foto: NMCU)

1. januar i år ble det påbudt å ha med gul refleksvest ved nødstans også for motorsyklister og mopedister. If tror bare et fåtall unge på moped har fått med seg påbudet.

Må man stoppe i veikanten, er det viktig for egen sikkerhet å være godt synlig for andre trafikanter, understreker forsikringsselskapet If. Påbudet om gul vest ved nødstans for motoriserte to- og trehjulinger trådte i kraft ved nyttår, men kan foreløpig ha gått ungdommen hus forbi, påpeker selskapet.

Både politiet og vegvesenet kan etterspørre refleksvest ved kontroll.

– Moped er et populært fremkomstmiddel for eldre tenåringer. Vårt inntrykk er at mange av de voksne motorsyklistene har registrert det nye påbudet om nødvest, men at budskapet hittil nok har forsvunnet litt i mediemylderet blant de unge mopedistene, sier fagsjef Ola Roll i If.

Statens vegvesen Vegdirektoratet har varslet at det vil komme en informasjonskampanje over påske.

175 000 mopeder

6 av 10 mopedskader er på personer under 18 år, viser en analyse If har gjort av egne skadetall. De fleste skadene er lette, men 3 av 10 krever behandling på sykehus. Det meste av dette er bruddskader. De fleste av ulykkene skjer ved utforkjøringer (37%) som i hovedsak skyldes «førerfeil». Dernest kommer hendelser i kryss (22%).

I Norge er det registert rundt 175 000 mopeder og nesten 160 000 motorsykler, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– I mars 2007 ble det påbudt med refleksvest lett tilgjengelig i bil som bilføreren skal ta på seg ved en nødstans. De aller fleste bilister har slik refleksvest i bilen, og påbudet oppfattes som et positivt tiltak. Med nødstansvester synes også motorsyklister og mopedister godt hvis de for eksempel får motortrøbbel og må stoppe langs veien, sier generalsekretær Morten Hansen i Norsk Motorcykkel Union (NMCU).

Har utviklet minivest

Hensiktet med påbudet er å øke synligheten til sjåfører som får nødstans i trafikken, slik at sjansen for ulykker blir redusert.

– En bil har selvfølgelig større plass til oppbevaring av refleksvest enn en motorsykkel eller en moped har. Med svært begrenset plass under salen kan størrelsen på vesten være en utfordring. Nå finnes det imidlertid minivester i handelen som sammenbrettet er på størrelse med en mobiltelefon, sier Hansen.

NMCU har i samarbeid med produsenten Reflectil fått designet en CE-godkjent vest som er så liten at den får plass i en A6-pose. Minivesten blir solgt gjennom MC-forhandlernettet.

– NMCU har ikke har noen økonomiske interesser i produktet, understreker Hansen.

Pressekontakter:

• Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no
  • Hans Petter Strifeldt, mediekontakt i Norsk Motorcykkel Union, telefon, 99 48 06 50