Vet ikke om vi er sikret mot lyn

Pressemelding   •   jul 09, 2015 11:30 CEST

En av tre boligeiere aner ikke om de har installert vern mot lynnedslag, viser en ny undersøkelse. Lyn kan slå ned én kilometer unna huset ditt, men likevel gjøre skade.

Vet du ikke om sikringsskapet eller husets stikkontakter har installert vern mot lynnedslag? I så fall er du i godt selskap. Henholdsvis 31 og 38 prosent av norske boligeiere svarer ’’vet ikke’’ på dette i en undersøkelse som YouGov har gjort for If Skadeforsikring.

– Det er en oppsiktsvekkende høy andel. Nordmenn kunne vært spart mye irritasjon og utgifter hvis de hadde et mer bevisst forhold til lynvern, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i forsikringsselskapet If.

Av de som vet, svarer 60 prosent at de ikke har montert vern mot lyn i stikkontakter, 27 prosent at de ikke har i sikringsskapet, viser undersøkelsen.

Vet ikke-andelen er høyere for kvinner enn menn, og adskillig høyere blant de yngre boligeierne.

Siden 2010 har alle nye boliger vært pålagt å ha overspenningsvern i sikringsskapet. Det samme gjelder ved rehabilitering av gamle hus.

Kjøper falsk trygghet

I løpet av juli slår lynet ned 45 000 ganger i Norge i gjennomsnitt.

– Det sikreste er å ta ut strømstøpsler og koble ut ledninger til modem og ruter, men tordenvær kommer ikke bare når du er hjemme eller våken, sier Vennesland.

Overspenningsvernet i sikringsskapet kalles gjerne grovvern og ser ut som en automatsikring. Ekspertene og forsikringsselskapene anbefaler alle boligeiere å ha grovvern. Ettermontering koster 2500-3000 kroner. I boligblokker er vernet plassert enten i blokkas hovedsikringsskap eller i hvert enkelt skap.

– Med vern i sikringsskapet er de fleste uttakene beskyttet, men finelektronikk trenger et ekstra vern i både stikkontakten og internett- eller antenneuttaket. Dette kalles finvern eller sekundærvern, sier elektrokonsulent Jørn Holtan.

Lynavledere har de fleste hørt om, men det er ikke så mange hus som har dem.

– Risikoen for at et bolighus skal bli truffet direkte av et lynnedslag er svært liten. Et utvendig lynvernanlegg blir fort mer kostbart enn nytten tilsier, derfor er det sjelden riktig å anbefale lynavleder, sier Holtan.

Skader langt unna

Hvor langt unna kan lynet slå ned og lage skade på fjernsyn, data og frysere hvis man ikke har overspenningsvern?

– Du kan slå en sirkel fra nedslaget med radius på cirka én kilometer. Innenfor det område kan lynnedslaget skape overspenninger og skade utstyr. Overspenninger kan gå enda lenger dersom de kommer via strøm- eller telenettet, sier risikosjef Anders Rørvik Ellingbø i If.

Når lynet slår ned, dannes det et stort magnetfelt rundt lynstrømmen. Magnetfeltet vil lede spenninger til forsyningsnett, telenett og så videre, som så fører overspenningsstrømmen videre inn til elektrisk utstyr.

– Bare ti prosent av skader etter lynnedslag forårsakes av direkte treff. Resten av skadene skjer som følge av indirekte overspenninger som kommer via strøm- eller telenettet, sier Ellingbø.

– For billig

Jørn Holtan har mange års erfaring med el-sikkerhet og er ikke imponert over vernene han finner i stikkontaktene til folk.

– Altfor mange har montert billige finvern som ikke er testet etter normer som er tilpasset norske spenningsforhold. Slike er egentlig ubrukelige og en falsk sikkerhet. Vernet bør være FG-godkjent. Prisen ligger på 500-1000 kroner, sier han.

Kontaktperson:

Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, tlf. 928 93 719

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for If Skadeforsikring.