Vinterferie: Bytter ski med badebukse

Pressemelding   •   feb 24, 2016 14:40 CET

Fortsatt velger mange vinterferie i Norge, men storby- og sydenferie frister

Over 1,5 millioner nordmenn er på vinterferie i disse dager. Halvparten velger ferie i Norge, resten velger utlandet, viser en beregning fra Europeiske Reiseforsikring. Badebukse og joggesko er blitt alternativ til ski i vinterferieuken, viser fersk undersøkelse.

I følge undersøkelsen som YouGov har gjort for Europeiske Reiseforsikring, skal 3 av 10 på vinterferie. Halvparten som skal på vinterferie, det vil si rundt 750.000 nordmenn, velger ferie i Norge, enten å reise til hytta eller på annen skiferie i Norge. Den andre halvparten av dem som reiser på vinterferie, velger utlandet. Enten varmere strøk i Syden, storbyferie eller skiferie.

- Nordmenn er født med ski på beina, og fortsatt er vinterferie for mange synonymt med snø og ski. Likevel er det interessant å se at badebukse til Sydenferie, og joggesko for storbyferie blir stadig mer populært i vinterferien. Faktisk er det mer enn tre ganger så mange velger storbyferie som skiferie i utlandet, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Bagasje på ville veier

Riktig pakking av bagasje og håndbagasje er helt sentralt for å få maks utbytte av vinterferien. Europeiske Reiseforsikring fikk i 2015 innmeldt 4.000 bagasjeforsinkelser, der bagasjen ikke kom frem med samme fly som den reisende.

Viktig å pakke i håndbagasjen

- Alt for ofte inneholder den forsinkede bagasjen viktige medisiner. Selv om kofferten som regel kommer til rette etter noen dager, kan dette bli kritisk for den som bruker livsviktige medisiner, som for eksempel insulin-, hjerte-, astma- og blodtrykksmedisiner. Slike medisiner er viktig å ha i håndbagasjen, sier Emma Elisabeth Vennesland.

Vennesland i Europeiske anbefaler også at husnøkler og bilnøkler tas med i håndbagasjen.

- Vi har eksempler på at nordmenn på vei hjem fra ferie ikke har fått med seg bilen fra flyplassen fordi bilnøkkelen ligger i kofferten, som ikke har kommet med samme fly som dem. Andre har opplevd å ikke komme seg inn i huset fordi husnøkkelen lå i kofferten som ikke kom frem samtidig med dem.

Hva skal du pakke?

If og Europeiske Reiseforsikring gjør det nå enkelt for folk som skal på reise. Pakkelisten gir alle reiseglade nordmenn ferdige utkast til hva som skal være med i bagasjen om du skal på skiferie, byferie eller solferie. Det er enkelt å stryke det du ikke ønsker å ha med deg eller legge til nye ting. Deretter kan listen enkelt deles med resten av reisefølget. Den er også nyttig å ha til neste ferie. Prøv selv: www.if.no/Pakkeliste